Första dagen termin fyra

Början på terminen kunde ha fått en bättre start. Jag blev sjuk i förrgår och det blir bara värre och värre för varje dag. Idag har jag feber och en redig förkylning. Jag har varit frisk som en nötkärna i flera månader så blir det så här just när man behöver hälsan som mest. Att släpa sig till skolan en kall och mörk vintermorgon är jobbigt nog som det är :(

Idag hade vi genetikkursen i en ny byggnad vilken var jättefräsch. Det är så kul att se att saker blir bättre. En splitterny byggnad med stora fina salar och bekväma stolar. Lärarinnan som håller i kursen är väldigt duktig. En av mina favoriter. Hon ser till att vi alla är engagerade och att vi håller en aktiv diskussion under lektionerna, vilket är ett bra exempel på vad man fruktade mest när man kom hit till Rumänien: lärare som ställer frågor till en under lektionen framför alla andra. Det gäller att vara påläst annars får man sig en offentlig kalldusch. Men kan man sina grejer är det riktigt roligt att få möjligheten att dra slutsatser tillsammans med läraren under diskussionerna. Jag hatade det förr men nu känner jag att det är riktigt givande.

Idag pratade vi om olika tekniker man använder då man studerar kromosomer. Vi gick också igenom ISCN mapping system, (choromosome ideograms).
Det känns coolt att lära sig kunna tyda saker som: 46 XX t(11;22)(q23;q22) och säga saker som att "It's a reciprocal translocation". Vi borstade också av kunskaperna om cellcykeln, meiosis och mitosis.


Imorgon är det dags för labbgenomgången i genetik. Jag hoppas att vi ska prata mer om ISCN mapping då. Genetik är något jag har valt att fördjupa mig i lite extra då jag tycker att det är så intressant. Jag hoppas att det ska ge mycket i längden. Fysiologi, cellbiologi, histologi och genetik är det jag har mest koll på just nu. Under sommarlovet ska jag försöka repetera anatomin ifrån första året. Det är läskigt att man glömmer så fort!

Mitt löfte inför denna terminen är att för en gångs skull hålla löftet jag har gett mig själv i början av varje termin i tre år: Plugga lite varje dag!! Jag vet att det är nyckeln till högsta betyg och denna gången ska jag sätta det i system att renskriva alla anteckningar efter varje lektion och lära mig dem tills nästa lektionstillfälle. Stressiga ångestfyllda tentaperioder sliter för mycket på mig nu för tiden och jag vet att det kommer bli tungt nästa och näst nästa år så jag försöker komma in i rutinen nu medan det är relativt lugnt. So far so good, men man är alltid hurtig och självsäker den första veckan. Konsten är att kunna upprätthålla det man tagit sig för. Gud. Jag tror jag börjar bli vuxen.

Sist ut tänkte jag visa upp lite konst jag suttit och pillat med under lovet. Jag önskar det fanns mer tid att utveckla målarkunskaperna men det är bara ett fritidsintresse. Det är också en bra metod för att släppa på stressen lite. Lite som meditation. Jag hittade en ny teknik i Photoshop där jag ,målar och skuggar och slutligen lägger på olika lager för att få ett foto att se tecknat ut. Jag har sett många göra detta innan och alltid varit nyfiken på hur man gör. Så småningom hade jag velat göra en liten serie i samma stil:


Först tar jag ett foto:

Sedan målar jag i photoshop och fixar med färg och skugga:


Sedan jobbar jag med lager och filter för att få den riktigt tecknade effekten:

Jag älskar denna effekten! Så verkligt men ändå inte. Ett annat exempel:




Jag älskar verkligen att vara kreativ med bilder. Båda när det gäller Photoshop och att måla fritt. I ett annat liv får jag utveckla min konstnärliga ådra.

Nu ska jag förbereda för morgondagens genetiklabb samt se till att jag kommer i säng riktigt tidigt så att jag blir frisk någon gång. Tack för att ni kikade in!

3 kommentarer:

H.A sa...

Åh Gud, vilken talang! Och galet vacker är du.

Afrouz sa...

Håller med du är verkligen jätte vacker!

Alexandra sa...

Tackar och bockar! Vad glad jag blir :) Kram på er

Skicka en kommentar