Recept

Jag har lovat så länge att jag ska dela med mig av lite goda snabba recept som jag brukar laga här hemma. Det är inga lyxrätter på något sätt men de mättar bra, smakar helt okej och det är billigt. Perfekt för oss studenter:

Först ut: Matig tomatsoppa



Ingridienser:

2 lök

2 morötter


Palsternacka


3 vitlöksklyftor


2 buljongtärningar (knorr nötköttssmak)

2 burkar krossade tomater


Korv (jag brukar lägga i chorizo men vanlig falukorv går också bra)

Alternativt:
Länk
Barilla pastasås (dyrt men gott)
http://static.mathem.se/shared/images/products/medium/pastasas-basilika-400g-barilla.jpg (jag brukar ta vitlök + grönsaker eller tomat + basilika

Potatis/pasta
(jag brukar undvika kolhydrater men om man vill att soppan ska mätta mer är det gott att lägga i lite kolhydrater. Se till att koka potatisen/pastan medan ni hackar grönsakerna så att ni kan lägga i allt i buljongen samtidigt)

Lägg i tomatsåsen i en stor kastrull. Tillsätt två 2½ dl vatten. Lägg i buljongtärningarna och låt stå med låg värme så att buljongen blandas till. Stek grönsakerna på låg värme tills de svettas lite. Lägg sedan de hackade grönsakerna och den skivade korven i buljongen. Låt koka upp i tio minuter och låt sedan stå 20 min. Klart!

Det blir mycket soppa och det brukar räcka i tre dagar. Jag brukar lägga i så mycket grönsaker jag får tag i för nyttighetens skull, man kan experimentera lite men receptet ovan är basen. Jag har levt på denna soppan under många tentaperioder.


Köttfärsfylld paprika



Ingridienser:

4-6 röda paprikor (gärna stora)

2 lök

3 vitlöksklyftor

2 burkar krossad tomat

1 buljongtärning (knorr nötkött)

Morötter

Riven ost

Alternativt

ris

Sätt ugnen på 220 grader.

Kärna ur paprikorna. Koka upp vatten och lägg sedan i paprikorna och låt koka i ca 10 min (känn på dem med en om de mjuknat till efter tio min, kör ca fem minuter till annars.)

(alt. Koka upp riset)

Medan paprikorna kokar, lägg i köttfärs i stekpanna och stek på mediumvärme tills köttfärsen blivit brun. Hacka grönsakerna medan du väntar på köttfärssåsen. Stek grönsakerna (helst separat tills de fått lite färg, blanda sedan i dem i köttfärssåsen och salta och peppra). Blanda i de krossade tomaterna.

Om du kokat upp ris så blanda köttfärsen och riset och häll i allt i paprikorna. strö på lite riven ost och ställ in i ugnen.

Vänta 20 minuter och sedan är det klart. Mättande och gott!


Fler recept kommer inom kort. Ni får gärna komma med fler tips om vad ni vill att jag skriver om nu när jag har tid :) Många kramar!


3 kommentarer:

Unknown sa...

Taack! Äntligen! GUlligt att du kom ihåg! =)

blaklint sa...

jätte goda recept och enkla , men jag e rätt nyfiken vad du skall göra nu när du är färdig fram till oktober, läser du några extra kurser som kommer att komma i trean för att underlätta för dig själv lite då du skrivit att vissa kurser är väldigt tunga ? kram kram....

Unknown sa...

Testade nyss receptet på tomatsoppan, jag hade dessutom i lite svartpeppar och en stark sås för hettan. Det vart supergott!

Mycket bra recept, tack så mycket Alexandra! :)

Skicka en kommentar