Nya mål

Jag har äntligen lyckats styra upp mina planer för nästa termin och sommaren. Eftersom jag läser igen kurser detta året är sommarpraktiken inte obligatorisk för mig detta året. (förra sommarens praktik gäller även för detta året) så jag vill ta tillfället i akt att jobba med något som inte har med vården att göra denna sommaren. Det kommer bli så mycket sjukhus åren som kommer så detta blir sista gången jag gör något annat under sommaren. Har skickat ut mitt CV till olika arbetsgivare i Göteborg och jag hoppas att någon nappar. Helst hade jag velat jobba med mina konstnärliga intressen. Det känns också som en bra ide att ta tag i praktiken på allvar när allt har lugnat sig angående artikeln i SvD och allt prat om fusk och mutor.

Jag har också kollat runt efter lägenhet nära skolan. Det är svårare att hitta lägenhet här nu än någonsin och kostnaderna blir högre i rasande fart. Det idealiska hade varit att hitta en liten etta nära skolan. En enkel liten på ca 250 euro/månaden hade varit idealiskt.

Det bästa jag hittat hittills är detta. Om jag lyckas få ner priset ska jag slå till:

http://www.blitz-imobiliare.ro/apartament-de-lux-cu-2-camere-la-pret-oportun-x3sh101u7

Utöver det håller jag på att repetera mina kunskaper i fysiologi. När det är klart ska jag lägga upp ett schema för att läsa patologi och semiologi. Kanske även farmakologi om jag känner att jag hinner. Jag har ju en del tid nu när jag läser så få ämnen så det känns som en bra ide att ta tag i de svåraste ämnena vi har i trean redan nu. Det är tur att jag har vänner i de övre klasserna så att jag kan få tag i material utav dem.

Ska passa på att rekommendera den bästa fysiologiboken jag läst (ännu en gång):



Jag började titta på Greys anatomy för några dagar sedan. Första avsnittet fick mig verkligen att tänka till. Avsnittet där läkarstudenterna för första gången stiger ut i arbetslivet som doktorer. Det skrämde halvt ihjäl mig samtidigt som det motiverade mig såpass mycket att jag satte mig ner och gjorde ett schema för hur jag ska studera för att få ut mesta möjliga kunskap utav studierna inför kommande praktik. Man lär sig också mycket om man skriver ner de olika fallen de tar upp och sedan repeterar dem. Belöningen när man sedan kan dra egna slutsatser känns enorm.

Ett stort fokus i mitt liv just nu är också hälsan. Jag simmar och gymmar och håller stenkoll på kosten. Det känns som en ny era i mitt liv då jag var helt stillasittande från tidiga tonåren tills för ca ett år sedan.

Så nu har jag en vecka av lägenhetsletande, plugg och träning framför mig innan nästa termin kör igång.

Tack för att ni kikade in :)



4 kommentarer:

Veronica sa...

Kul att höra att allt är bra och du har stenkoll på läget =D Det var också väldigt roligt att höra att du ska jobba i Gbg i sommar =D var lite orolig där ett tag för att du skulle stanna i Cluj och praktisera...hade varit mindre kul tycker jag eftersom jag saaknar dig! Det har hänt en del på fronten i mitt liv nu också. skulle gärna vilja prata med dig om det, men jag är inte direkt en person som är bra på att få ur mig saker i text..men ett mail är att vänta inom kort ändå =) Puss och tack för dina kloka råd gumman =) Du är en mycket klok ung dam =)

Eric sa...

Kul! :)

Hur gick det med de tentor du körde (eller har jag missuppfattat)?

Hur fungerar det om man är frånvarande på en tenta och kör omtentan? När får man då nästa chans?

Ha det gott!

Alexandra sa...

Eric: Denna terminen har jag inte kört några tentor tack och lov. Om man kuggar en tenta har man har två chanser på sig att göra om den efter tentatillfället. Klarar man det inte då får man betala för att göra om den. Det kostar mellan 2500 kr och 4200 kr per tenta. (85 euro för varje poäng kursen är värd)

Mvh

Alexandra sa...

Veronica: Jag kommer i början på juni. Svara på mitt mail nu din latmask <3

Skicka en kommentar