Sömnlös





Nu är det vinter på riktigt i Cluj. Och kallare ska det bli säger de. Det är demonstrationer i hela landet, folk menar på att de fortfarande lever i en diktatur och inte i en demokrati. Presidenten tar beslut över huvudet på folket vad jag förstår, och i förra veckan rann bägaren över då presidenten ville avskaffa gratis akutvård. Detta är vad jag uppfattat utifrån artiklarna jag läst.
Igår var det en del demonstranter nere på stora torget och överallt i Rumänien tar sig folk ut på gatorna och protesterar. I Bukarest är det riktigt allvarligt och protestanterna blir allt våldsamare. Det får mig att tänka på den Rumänska revolutionen som ägde rum för lite drygt tjugo år sedan. Man frågar sig om Rumänien verkligen blev mycket bättre efter det....

Oroligheterna håller inte bara till på gatorna. Jag har drabbats av sömnbrist och känner hur ångesten och nervositeten griper tag om mig som en järnklo. Jag sover i intervaller och vaknar hela tiden kallsvettig. Jag har verkligen blivit bränd av alla mina motgångar under åren på medicinlinjen och jag har inte riktigt rest mig ännu. Jag har inte blivit mig själv sedan jag blev totalt krossad efter allt mitt slit i somras. Nederlaget sitter som en tagg i sidan och rösten som säger till mig att jag inte är tillräcklig vill inte lämna mig ifred.

Det är inte officiellt tentaperiod ännu, den kör igång först den tjugonde, men vi har en del tentor redan nu. På torsdag är det som sagt dags för den praktiska delen av informatik och det är en av orsakerna till min sömnbrist. Jag har nästan utvecklat en fobi för informatiken då den har förföljt mig i tre år och till sist blev hela orsaken till att jag fick gå om ännu en gång. Och nu ska vi mötas igen. Jag känner mig hoppfull inför den praktiska delen av tentan. Jag har varit på alla lektioner och hängt med utan problem. Det är den teoretiska delen med alla milslånga uträkningar och ändlösa grafer och diagram som jag är riktigt orolig inför. Sist jag gjorde den tentan kändes det som att jag lika gärna kunde ha stirrat på kinesiska.

Här är några exempel ifrån kursen:




Den tjugoförsta gör jag den teoretiska tentan i informatik och några dagar efter det gör jag tentan i historisk medicin. Sedan är det över för denna gången. Tills dess har jag ingen tid över och det kommer inte bli mycket inlägg i bloggen.

I slutet på denna månaden tar jag tag i skrivandet igen och då ska jag ägna mig åt era förfrågningar angående bloggen. Jag har mycket bra tips på billiga och goda recept och nu senast var det någon som undrade om jag kunde skriva lite oftare om smink och kläder.
Det gör jag gärna. Jag är som någon skrev väldigt konstintresserad och jag kan inte sticka under stolen med att jag gillar att experimentera med kläder och smink. Det har alltid varit en del av mig. Ska bli kul att få skriva om annat än bara tentastress och saker som rör läkarlinjen.

Men en sak vill jag passa på att dela med mig av. Ett studietips som har hjälpt mig mycket:

Ni vet känslan man har när en tenta (eller ett annat stort företagande) närmar sig och materialet man ska läsa på känns som mount everest? Man går och drar sig för att ta tag i det för att det känns som att hur mycket man än läser så är det oändligt mycket kvar. Den känslan är jag allt för bekant med. Men efter flera år av studier har jag kommit på hur jag ska få mig själv motiverad att bita tag i materialet och börja klättra:

Det är enkelt. Allt man behöver är att sätta sig ner och kolla igenom exakt hur mycket det är. Räkna kapitel och skriva ner på ett papper. Medan jag kikar igenom allt påminner jag mig själv om att jag inte behöver ta tag i allt just nu, just nu ska jag bara planera. Sedan skriver jag upp dagarna jag har på mig och räknar ut hur många kapitel per dag jag måste läsa. Sedan gör jag ett plugg-schema som jag klistrar upp någonstans där jag ser det hela tiden.

När det är klart och man har vågat kolla igenom materialet känns det inte lika oöverkomligt. När jag är klar med min planering brukar jag känna mig motiverad och redo att ta tag i studierna eftersom jag har en planering framför mig som säger att det inte är omöjligt. Det kan låta självklart men det tog ett bra tag innan jag kom på det.



1 kommentarer:

Pia sa...

Lycka till på torsdag gumman. Det kommer att gå jättebra. Ledsen att jag fört sovadåligt genen vidare :-) Ett bra tips är att ladda ner avslappnings musik. På Youtube finns bra avslappningsövningar. Sök på kroppsscanning och Uhjaji. Kram

Skicka en kommentar