Felplanering

Det sägs att man måste lära sig något sju gånger för att det ska sitta som sten. Det stämmer nog. Det var inte längesedan jag gjorde sluttentan i den praktiska delen av genetik men mycket av det jag lärde mig har redan börjat rinna ut ur huvudet.

Idag har jag kört ett utav mina gistapo-pluggpass med genetiken och mycket utav tiden gick åt till att repetera. Eftersom detta är en teoretisk tenta är den mer djupgående än den praktiska. Jag har suttit och skelat över "pre-RNA slicing" och "gene family members"(gene clusters etc)

Mycket utav denna varan:




Lärarens material ser ut så här:

Min förra dator kraschade vilket inte kunde komma mer olägligt eftersom jag hade genetikmaterial ifrån föregående år i den som jag inte kan få tag i nu. Jag använder därför min gamle trofast "the cell":

Den är väldigt bra och ingående men inriktar sig i huvudsak på cellbiologi. Den har hängt med i fyra år nu. Jag läser den simultant med lärarens ganska svårförstådda material samt en nätbok i genetik som jag rekommenderar starkt:

Den är väldigt ingående och förklarar utförligt och tydligt med text och väldigt illustrerande bilder.

Redan på tisdag gör jag tentan vilket är mycket tidigare än jag först trodde. Dålig planering från min sida så nu känner jag mig ganska stressad.

Eftersom jag fick en tia på den praktiska genetiktentan vilken jag gick in ganska hårt inför så hoppas jag sätta en tia även på denna teoretiska tentan så att jag får en tia i slutbetyg i genetikkursen för denna terminen. Då höjer jag mitt betygsnitt samt mitt självförtroende några snäpp och det hade varit en bra start på tentaperioden. Genetik ligger mig varmt om hjärtat och detta året är det helt klart mitt favoritämne.

2 kommentarer:

Unknown sa...

hej, för ett tag sen så skrev du om att du fått en massa recept. du sa att du skulle dela med dig av dessa, men du kanske glömt det? jag vill gärna att du skriver om dessa =)

Anonym sa...

Hejsan Sandra!


Jag förstår att du är inne på en ny tentaperiod nu. Resan hem gick ju bra som jag förstår. Du kan väl skriva om vilken bok du vill ha i genetik.Vill du ha mera recept så får du gärna, men det kanske räcker ett tag.Garnet var slut i affären tyvärr, så jag får köpa ett annat, kanske en annan modell.Mamma och joda har varit här över helgen, så mysigt vi har haft det.


Så nu håller vi tummarna igen till din nya tenta.



p.s glöm ej att skriva om vilken bok.



Många kramar från mormor och morfar.

Skicka en kommentar