Informatiktentan

Detta var utan tvekan det jobbigaste jag har studerat sedan biofysik i ettan. Och lika knäckande som min första anatomitenta. Jag avskyr verkligen informatik. Av hela mitt hjärta. Under veckorna som gått har jag lidit av sömnbrist, gråtit några gånger, kastat bland annat ett yoghurtpaket på väggen, (vilket missfärgade hela tapeten, soffan och mattan) i rent raseri. Det var längesedan jag kände mig så pressad och deprimerad inför en tenta. Jag är alltid stressad men detta var annorlunda. Hur mycket jag än studerar detta har jag svårt att förstå och dra egna slutsatser och det stör mig.


Men det gick bättre än jag förväntade mig, jag förväntade mig att jag skulle klara mig, jag studerade väldigt hårt, men jag trodde inte det skulle bli mycket mer än så. Men jag fick hela
Sju poäng i betyg.

Vi fick tio frågor, provet som min grupp gjorde innehöll mycket frågor kring detta:


Detta var den praktiska delen av kursen. Det handlar mycket om att kunna formler och utföra olika uppgifter med hjälp av dem. Oftast med excel. Jag fruktar verkligen den teoretiska delen då den ska vara ännu svårare. Den femte februari är det dags sedan är det värsta över för denna gången.
Men idag har jag tagit det lugnt sedan jag kom hem. Varvat ner med ett varmt bad och njutit av att inte ha några måsten. Bara för idag. Imorgon blir det storstädning av lägenheten som inte går att känna igen. Disk upp till taket nästan och saker överallt. Man ser knappt golvet. Jag saknar mamma....

Jag lever lite för kicken jag får när jag klarar av saker jag trodde var omöjligt. Jag har aldrig upplevt något som kommer nära den tillfredsställelsen jag känner när allt hårt arbete jag lagt ner äntligen lönar sig!


Jag fick just reda på att jag fick en nia i slutbetyg i genetik. Jag hade siktat högre men det är inte helt illa ändå. Nu börjar det arta sig!

3 kommentarer:

Pia sa...

Grattis gumman! Du är bäst. Kram

H.A sa...

Stort grattis!! Du förtjänar det verkligen, bra jobbat!

Jag undrar hur det är med lägenheterna i Cluj, är det lätt att hitta? Köper man möbler och allt sånt själv, och klarar man sig på csn-lånet?
Och så undrar jag om det är nödvändigt att skicka in ett rekommenderat brev om man inte hittar någon som kan skriva det åt en? Tack på förhand <3

Alexandra sa...

Tack så mycket! När det gäller lägenheter är det ganska lätt att hitta speciellt om man söker i god tid innan de nya studenterna kommer. Man klarar sig på csn-lånet om man snålar. Det är billigare att leva här (mat, kollektivtrafik etc) än i Sverige även om Cluj är en utav de dyraste städerna att bo i här i Rumänien. Hyran för boende är nästan densamma som hemma om man vill bo nära centrum och skolan. Jag vet inte hur det är med rekommendationsbrev men jag har aldrig hört talas om att det är nödvändigt. Tveka inte att fråga om du undrar något mer! Kram

Skicka en kommentar