Första genetiktentan avklarad!


Då var första delen av genetikkursen avklarad. Det var en mycket svårare tenta än jag räknat med.



Gud vad nervös jag var i morse. Repeterade tills klockan 03.00 och 06.00 gick jag upp och körde en sista genomgång innan tentan kl 08.00. Jag höll på att få hjärtklappning innan de gav ut provet, jag har pluggat så hårt och länge och jag känner verkligen att jag är värd högsta betyg.

Vi fick tretton frågor och jag måste säga att detta var en av de svåraste tentor jag någonsin gjort. Det var inga basfrågor utan svåra detaljfrågor rakt igenom. Jag är så glad att jag läste igenom nästan varje topic vi hade i genetikboken jag länkade i förrförra inlägget. Materialet vi fick av läraren hade knappt räckt till en femma.

Frågorna såg ut så här:

-Describe pleitropy

-Is the following statement true: Moderate repetative sequences are transcribed in RNA from nuclear DNA?

-Regulation of DNA-polymerase II takes place in?:

-How is epigenetic regulation performed?

-Describe Mendels laws.

På sista sidan fick vi en sekvens av aminosyror (en del av ett protein) där vi skulle avgöra vilken typ av mutation som uppstått. Fyra av fem aminosyror hade blivit ersatta av helt andra aminosyror så jag gissade på en frameshift-mutation. Men jag är inte säker på om det stämmer....



Jag la mycket krut på Mendels lagar och transkription och regulation av DNA. Jag gick in på djupet med det mesta men jag är ganska svag när det gäller allt som har med repetitivt DNA att göra samt genfamiljer.

Jag älskar att läsa om den centrala dogmen, hur DNA blir protein och allt som har med det att göra.



Av de tretton frågor vi fick känner jag att jag var osäker på tre. Om jag har fått en nia kommer slutbetyget bli tio i hela kursen eftersom jag fick en tia på den praktiska delen av kursen. Men får jag en åtta på denna tentan så dras totalsnittet ner till nio. Nästa vecka någon gång får jag resultatet.

Jag känner mig ganska utmattad men det finns ingen tid att vila, nästa torsdag är det dags för praktisk tenta i informatik. Det blir tredje gången jag försöker avsluta den kursen. Jag har klarat den praktiska delen förr men aldrig den teoretiska så jag måste göra om den praktiska också varje år. Suck.

Vi kommer få utföra en av nio möjliga labbar framför läraren. Vi kan tex få göra en graf i excell och redogöra för resultat av en undersökning. Vi kan också få räkna på sannolikheter med p-värde, f-värde och hypotestestning. Inte min starka sida direkt då jag har noll intresse för det. Men denna gången ska det bli gjort. Det kommer vara en stor dag för mig när jag äntligen får lägga informatiken bakom mig. Tredje gången gillt!

Håll tummarna för en tia i slutbetyg i genetik!




6 kommentarer:

Pia sa...

Verkar som om det har gått bra gumman. Håller tummarna för dig. Stor kram

Anonym sa...

Toppen Sandra,som vanligt är det tummarna som gäller.Många kramar från mormor och morfar.

Unknown sa...

hej alexandra! först och främst, grattis till dina tentor! jag håller tummarna, och hoppas att det ska gå bra i fortsättningen också. nu när du gjort din blogg lösenordsskyddad, hoppas jag att de där jobbiga människorna som skrev elaka kommentarer förut har försviunnit. jag skulle önska att du skrev lite mer om smink och kläder. jag vet att det inte är därför du har denna blogg, men tidigare har du haft lite inslag av just smink/kläder och annat lättsamt, och det uppskattas faktiskt. du verkar vara väldigt konstnärligt lagd av dig, så jag tycker om när du skriver om hur du sminkar dig etc. =)

Skicka en kommentar