Tre dagar kvar tills anatomitentan

Om man skippar de räkningarna jag har betalat idag har jag pluggat konstant från klockan 09.00 tills nu (kl 02.30) samma sak igår. Känner att motivationen är tillbaka och det känns roligt att plugga igen. Kan bero på att jag gillar anatomi så mycket. Annat blir det när det är dags för biokemi. Men nu är det hjärnan för hela slanten!

Idag har jag hunnit med följande: Acoustic pathway, Anterior and posterior spino-thalamic tracts, circle of willis (alla branches), 3:e 4:e och laterala ventriklarna, ytter mellan och innerörat, ögat, horisontala sektioner av hjärnstammen och ryggmärgen samt blodtillförsel för hjärna och ryggmärg. Ledsen att jag blandar svenska och engelska men vi lär oss allt på engelska och vissa saker är svåra att hitta en översättning till.

Känner mig ganska nöjd med min insats hittills. Imorgon ska jag lära mig alla pathways. En pathway kan vara tex en väg för känseln att nå hjärnan från huden. Som när man tex nyper sig i armen. Då säger skinnet till hjärnan att det gör ont. Signalen som skinnet skickar till hjärnan färdas en viss väg, en "pathway", som i spinothalamic tract tex där receptorer i skinnet skickar information till thalamus om smärta,temperatur eller beröring. Jag ska veta vart neuronerna möter varandra i ryggmärg/hjärnstam och vart de korsar varandra på sin väg från huden till thalamus.
Tycker neuroanatomi är otroligt intressant men det är ganska svårt att hitta bra och pedagogisk information. Det känns lite som att lära sig alla delar av ett spindelnät när alla trådar har olika namn på olika ställen och går åt skilda håll beroende på vart man läser om dem =)

Vi ska inte bara ha prov på centrala nervsystemet och allt som hör därtill utan vi har också topografisk anatomi. Vi ska repetera allt det vi lärde oss år ett. Det vill säga muskler, nerver, artärer, vener och organ i hela kroppen. Det känns lite svettigt men samtidigt är det bra att få repetera sådant som man har börjat glömma.



Lånade lite bilder från klasskompisen Ejjans blogg. På det praktiska provet kommer vi få identifiera delarna av någon av de olika hjärnbitarna på bilderna. Jag tackar min underbara Sobottabok för fantastiska och pedagogiska bilder speciellt på sektioner av hjärnan.

Jag har min lilla plugghörna i köket. Det är här magin sker. Bilden togs tidigare idag när jag försökte göra mig klok på Willis cirkel (de samlade artärerna som står för hjärnans blodtillförsel). Det är inte svårt men alla artärer har så lika namn så jag blandar lätt ihop dem, tex: posterior inferior cerebellar artery, inferior anterior cerebellar artery, superior cerebellar artery, posterior cerebral artery osv. Men nu sitter det som fastlimmat i huvudet!

En bra teknik för att komma ihåg saker är att rita. Det gör alla inför denna tentan eftersom lärarna vill ha ritningar till det vi förklarar så att de kan se att vi har förstått vart saker och ting sitter. Det är en väldigt effektiv teknik i vilket fall. Jag tittar på en bild, lär mig namnen sedan ritar jag den tre gånger, och sedan tre gånger till utan att titta på originalbilden. Sedan lär jag mig något annat, tar en promenad eller dricker lite te, och målar sedan samma sak några gånger till. Då sitter det. Har hittills förbrukat två ritblock och en bläckpenna men det är det värt!

Dricker mängder av te och kaffe nu under tentaperioden och tänkte passa på att rekommendera Rooibos vaniljte! Det godaste jag druckit.


Det bästa som har hänt te sedan earl grey!


Förövrigt har kylan kommit till Cluj. Det är svinkallt men mycket vackert. Bra väder för tentaperiod.



Yoda är dock överlycklig. Han är en riktig isbjörn. Han kan ligga och göra hundänglar i snön i timmar. Tycker så synd om honom på sommaren när han knappt orkar röra sig i hettan pga den tjocka pälsen. Brukar lägga stora isklabbar runt honom när han sover i skuggan. Han gör livet lite lättare för matte. Underbara hund.

Nu är det dags att kasta sig i säng så att jag är pigg och glad när jag ska plugga imorgon. Jag hatar att vara seg i huvudet när jag ska studera. Ibland känns det som att man har stora tunga moln i huvudet, man blir liksom dimmig och det är svårt att trycka in info i huvudet. Men så fort jag är pigg lär jag mig riktigt fort. Inlärningen är det inget fel på, det är disciplinen som ibland inte behagar infinna sig =)

Kram och godnatt!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Så duktig, så duktig du är mitt hjärta! =)Följer ditt liv på avstånd och längtar till sommaren =)Tack föresten =)Nu är farfar nöjd =)Får hoppas att jag kan komma ner till sommaren en sväng innan du kommer hit =) Så ska vi fira ännu en avslutad tentaperiod och svänga våra lurviga på studentgatan, och många andra ställen i den varma sommarkvällen haha ;) Hang in there girl och känn den ljuva smaken av ökat självförtroende! När det känns tungt, kom ihåg!... en dag i taget! =D Köss! Veronica.

Anonym sa...

Härligt att höra att du är motiverad. Det måste göra en vardag som endast består av plugg mycket roligare. Stor kram //Mamma

Skicka en kommentar