Bye bye anatomy!


Äntligen ÄNTLIGEN är neuroanatomitentan avklarad!!! Jag är så lycklig! Har varit spänd i flera veckor inför denna tentan och jag har varit nära att svimma mer än en gång idag. Innan nästa tenta måste jag ta något lugnande, jag blandade ihop vissa saker på det muntliga provet pga nervositet.

Kl 10.00 hade vi den praktiska tentan. alla grupper har sin tenta under olika datum så alla grupper får olika frågor. Vi fick ganska lätta frågor(beror dock på vad man jämför med) Lättare än vad jag hade förberett mig på som tur var. Råkade dock rita lateral lemniscus pathway fel. Målade en third neuron ner i posterior horn i spinal cord istället för direkt från acoustic nucleus till inner ear... (det betyder att jag målade en nervbana för mycket mormor) men jag hoppas att läraren har överseende. I efterhand undrar jag lite hur jag tänkte. Varför skulle en nervbana till örat ta en omväg genom ryggmärgen liksom. Dumt...
Topografin var jag inte heller jättevass på men jag tröstar mig med att jag kunde allt annat perfekt.

Få saker i livet är nog så psykiskt knäckande som att stå i kö och vänta på att få göra en muntlig tenta.
Klockan 14.00 var det dags för en av de mest fruktade tentorna hittills. Neuroanatomi praktisk. Det innebär att man ska prata med en eller flera lärare om en eller flera delar av hjärnan. Ett väldigt ingående förhör på ca 40 min allt som allt men det känns som att flera dagar hinner passera innan det är över. Trodde att benen skulle vika flera gånger. Går inte att beskriva hur skönt det är att jag har detta bakom mig nu! Det gick jättebra! Mycket bättre än jag hade trott, men jag tror alltid att det ska gå dåligt även om det ofta går bra när jag väl försöker.

Nu ska jag sova. Sov ingenting inatt och hjärnan känns som mos efter all information som jag har bankat in i den dessa veckorna.

Jag kommer sakna anatomin. Det var ett av mina favoritämnen men nu är det över. Näst högst på listan ligger nog fysiologi. Och långt, låååångt ner i avgrunden ligger biokemin och morrar. Vi är inte vänner. Jag tror den tentan kommer att bli värre än denna. Men idag ska jag inte tänka på tentor eller något som har med skolan att göra. Bara sova, titta på film och äta godis. Njuta av att bara vara min egen för en helg. Ikväll ska vi nog ut och fira att anatomitentan är avklarad. Det känns också välbehövligt.

Ska inte tjata mer om hur lättad jag är, eller hur stolt jag är över mig själv (det händer inte så ofta). Inget ger mig så stor glädje och tillfredsställelse som en avklarad tenta!


It's a wonderful day!

3 kommentarer:

Anonym sa...

Grattis gumman. Du är bäst. Det är inte bara en tenta som är avklarad. Du går ett steg närmare ditt mål varje gång också. Dessutom lär du dig att hantera prestationsnerverna. Stor kram //Mamma

Anonym sa...

Hej

Idag stötte jag på din blogg för första gången. Tycker att du har väldigt svårt med plugget. Har du misslyckats 1 år redan?

Alexandra sa...

Jotack. Medicinstudier är väldigt svåra =)
Tack mamma! Du är fantastisk! <3

Skicka en kommentar