Struggle


Då var det dags. Nästa vecka har vi våra första praktiska tentor. På onsdag gör jag både biokemitentan och fysiologitentan (bara de praktiska delarna). Fysiologitentan känns svårast. Som jag förstår det ska vi alla få varsin labb vilken vi ska utföra och förklara framför läraren. Det är alltid lika pirrigt när man ska göra något muntligt istället för att bara skriva ner en text på ett papper.

Mitt självförtroende har börjat svikta nu det senaste men jag hoppas att jag ska hitta glöden snart igen. Kanske jag får tillbaka kämparglöden om jag klarar dessa två tentorna nästa vecka (ber en stilla bön)

Ska passa på att tacka mormor, morfar och morbror Mats för de fina böckerna i anatomi. Det kommer hjälpa mig mycket nu under tentaperioden. Tack till dig också lilla mamma för allt fint du har skickat! Saknar er massor.

Nu ska jag dyka ner i fysiologiböckerna. Jag tycker fysiologilabbarna detta året var lite lättare och mycket intressantare än de vi hade år ett. Det teoretiska känns dock tyngre. Vi fokuserar nästan uteslutande på blodet detta året. Förra året pratade vi mer om andning eller olika funktioner i hjärnan så som smärta eller motorik.

Jag känner mig väldigt tacksam över allt jag får lära mig i skolan. Det är så kul att läsa när man förstår och kan dra egna slutsatser. Det är också en extra morot att veta att många av de eleverna som tog examen förra året nu jobbar som underläkare i Sverige. Allt känns plötsligt mera verkligt. Har också hört att rumänska läkare i Sverige får bättre och bättre rykte. Det var på tiden =)

Kram på er alla. Och lycka till alla ni som går in i tentaperioden dessa veckorna.




"Sometimes struggles are exactly what we need in our life.
If we went through our life without any obstacles, it would cripple us.
We would not be as strong as what we could have been.
And we could never fly"



10 kommentarer:

Anonym sa...

vad kul! låter jättespännande! lycka till!=)

Sofie sa...

Hej, jag har två frågor:

1. Hur pass mycket teoretiska studier av typen "sitta och räkna i en bok men ovidkommande uppgifter" är det?
2. Hur pass lätt är det att få ett läkarjobb i Sverige efter utbildningen?

Tacksam för svar :)

Alexandra sa...

Hej hej. Tackar för lyckönskningar. Vi läser ganska mycket teoretiska studier, men jag skulle inte kalla det ovidkommande. (om man räknar bort mindre viktiga ämnen som biofysik eller informatik, det finns mycket korvstoppning i läkarlinjen) Mer än hälften av utbildningen går ut på att just sitta och banka in information i huvudet från böcker. När det gäller att senare få jobb i Sverige är det som jag skrev i detta inlägget, många jag känner jobbar redan på hemmaplan efter avslutad utbildning här nere och det har inte varit några problem. Känns som att vi håller på att slå hål på myten om att den Rumänska läkarutbildningen skulle vara sämre än någon annan =)

Hoppas det hjälpte! Kramar

Sofie sa...

Okej, tack för svaren :)

blaklint sa...

kämpa, kämpa kämpa följer din blogg med stor spänning och tycker det är kul att läsa själv är jag undersköterska och jobbat i vården i tio år, under våren söker jag medicin utomlands med och kämpar med de natur kurser jag måste läsa kämpar så med kemin som jag tycker är svår...ibland i motvind känns det som om...å även ja e inne i en svacka men vill inte ge upp ! önskar dig all lycka till !

Anonym sa...

vilken ålder tycker du är normalt för att gifta sig?? är 18 ok, hade du själv gjort det vid 18??

tAck för svar :)

Alexandra sa...

Jag har verkligen ingen aning. Det får man avgöra själv tycker jag.

Alexandra sa...

Vad spännande att läsa din kommentar blåklint. Tycker absolut du ska söka medicin utomlands. Vi har några i min skola som tidigare läst någon form av vårdinriktning och det hjälper dem mycket de första tre åren. Kemin är alltid en utmaning men lyckas du bestiga det berget har du kommit långt på vägen. Vi får vara starka i motvinden och kämpa på. Försöker tänka att svackor är en naturlig del av vägen. Finns det inga dalar finns det inga toppar. Maila mig om du har frågor ang utlandsstudier: alexandra_merzolez@hotmail.com

Lycka till!

Anonym sa...

hahaha


underläkare???? det var som tusan, dem fick alltså inte jobb som läkare???


ojojojo...snacka om att få flytta till kiruna:)

Alexandra sa...

Tycker att du ska läsa på lite om vad underläkare innebär innan du skriver korkade kommentarer.

Skicka en kommentar