Time flies

Tiden flyger verkligen förbi mig. Jag insåg just att det var ett helt år sedan jag var hemma och jobbade i Sverige för att ha råd att komma tillbaka och läsa upp mina betyg här i Cluj. Jag blev så chockad av den insikten att jag räknade månaderna mer än fem gånger i mitt huvud för att kontrollera att det verkligen stämde. Det känns inte som att det var mer än tre månader sedan jag kom tillbaka till Cluj. Allt har gått så fort. Jag antar att det beror på att jag har haft fullt upp hela året.

Dessutom satt jag och läste igenom de första inläggen i bloggen för några dagar sedan. Det är så overkligt alltihopa. Att jag bor i Rumänien nu och att jag går andra året på läkarlinjen. Det låter så otroligt när jag läser om allt från början. Jag kan fortfarande inte greppa det. Om någon för tre år sedan hade sagt till mig att jag skulle vara bosatt i Rumänien och plugga medicin vid 23 års ålder hade jag aldrig trott på det. Inte en chans i världen.

I vilket fall kunde jag inte göra ett bättre val i livet. Jag är otroligt tacksam över att jag har tagit mig hit.

Någon kommenterade på förra inlägget att de ville veta hur mitt schema ser ut. Här kommer det:

Måndag:
Genetik (genomgång) 8.00-10.00
Microbiologi (labb) 10.00-12.00
Genetik (labb) 15.00-17.00

Tisdag:
Histologi (labb)10.00-12.00
Histologi(genomgång) 12.00-14.00
Fysiologi (genomgång) 15.00-18.00

Onsdag:
Biokemi (genomgång) 8.00-11.00
Biokemi (labb) 11.00-14.00
Rumänska 14.00-16.00
Fysiologi (labb) 17.00-20.00

Torsdag:
Microbiologi (genomgång) 10.00-12.00
Anatomi (genomgång) 12.00-14.00
Anatomi (labb) 15.00-18.00

Fredag:
Anatomi (labb)10.00-13.00

Känner att det är ett ganska krävande schema men jag hoppas att det blir mindre tungt nästa termin.

Här kommer lite bilder från idag (torsdag). Tog med kameran till skolan eftersom jag vill fota det som lärarna går igenom på lektionerna så att jag kan börja plugga så fort som möjligt:


Lite bilder från dagens genomgång i mikrobiologi. Vi pratar mycket om bakterier just nu och om hur de beter sig i olika temperaturer.

Sedan bar det av till anatomin. På bilden ovan har läraren ritat upp olika delar av hjärnstammen.
Vi brukar få titta på en presentation först och sedan rita det vi gått igenom tillsammans.

:)

Här är jag utanför anatomibyggnaden efter lektionen. Jag gillar att de har fixat en liten trädgård utanför. Mycket har förändrats sedan första året. (man kan fråga sig när de ska investera i toapapper på toaletterna...)

När jag gick hem på kvällen var det riktigt vårväder ute. Det var såpass varmt att jag kunde gå med uppknäppt jacka utan att frysa över huvud taget. Bilden ovan är tagen precis nedanför anatomikomplexet. Jag går här varje dag till och från skolan. Jag älskar denna staden och skulle jag välja så skulle jag antagligen bo här för alltid.

Massor av kramar. Sov så gott alla läsare! Noapte buna!

1 kommentarer:

Anonym sa...

Så himla kul när du skriver om skolan. Verkligen intressant.

Skicka en kommentar