Anatomiprov

Det har varit mycket småprov de två senaste veckorna så jag har inte haft tid att skriva något. Nu på torsdag är det prov i anatomi och det känns extra viktigt att få bra betyg. Vi har gått igenom hjärnstammen, delar av hjärnan och ryggmärgen. Denna gången tog jag kort på hjärnan och hjärnstammen som vi övar på under anatomilektionerna. Tänkte att det skulle vara en bra idè att öva på bilderna medan jag tittade i anatomiboken men det hjälpte föga. Förstår inte hur jag ska hitta allt när jag ska peka ut de olika delarna på slutprovet. Här är ett exempel:





Här är tex en bild på högra hjärnhalvan. Det ser så tydligt och bra ut på bilderna men det ser inte riktigt likadant ut i verkligheten.

Eller så behöver jag studera mer =) Önska mig lycka till på torsdag! Massor av kramar!

5 kommentarer:

Anonym sa...

tja, tänkte tipsa dig om en bok som heter ngt i stil med colour atlas of anatomy, sjuuukt bra bok, med riktiga bilder!! skaffa den om du har möjlighet!

D sa...

Hej! Härlig blogg! Såg tipset om boken, den heter Color Atlas of Anatomy, av Rohen, Yokochi mfl. Riktigt bra! Alla använder den på Semmelweis.

Anonym sa...

Du bör definitivt studera mer!! era hjärnhalvor är hundra gånger bättre än vad våra var, förra året! Om du inte kan se likheterna med dem där godbitarna, så är det la revedere bara ;) Puss! Dont hate -appreciate!

Alexandra sa...

Tack alla för tipsen! Ska kolla upp boken när CSN kommer in på kontot. Jag har inga problem att se det basala när det gäller hjärnan, det är detaljerna som förvirrar mig, men nu känns det lättare. Har pluggat så mycket anatomi att jag ser i kors snart =)
Mvh - Alexandra

Anonym sa...

hej och tack för en bra blogg! =) jag undrar hur den kliniska utbildningen är upplagd i cluj? skulle du i korta drag kunna förklara lite?:)

Skicka en kommentar