Veckan som gått



Då var den första veckan år två snart avklarad. Jag har blivit positivt överraskad av de lektioner vi hittills haft måste jag säga. Jag tycker lärarna känns seriösare detta året och kurserna mer relevanta. Som vanligt är det viktigt att komma på ALLA lektioner vilket jag tycker är lite synd då man blir mindre flexibel med sina självstudier.

I förrgår hade jag panik. Jag fick veta att halva klassen hade fått åka hem pga otillräckliga betyg och många som trott att de kommit vidare stod inte med på skolans listor. Jag blev livrädd att samma sak som hände förra året skulle hända igen, då jag stod där på dekanatet och läste listorna om och om igen bara för att märka att jag inte var med. Har aldrig haft sådan panik i hela mitt liv som jag hade den dagen. Men som tur var stod jag med på listan och allt var helt lugnt. Livet var bra igen. Så nu är allt 100% klart, jag går andra året på läkarlinjen i Rumänien! Detta hade aldrig varit möjligt utan min mormor, morfar, mamma, pappa och alla de som har lånat oss pengar tex min morbror Mats. Tusen tack till er! Jag ska göra det bästa av denna andra chans som jag äntligen har fått.

Jag förstår inte varför det går rykten om att denna utbildningen ska vara så lätt. Det stämmer ju inte alls. Som sagt, halva klassen fick åka hem, vi är bara ca 80 kvar av de ca 160 som började förra året och jag kommer aldrig glömma hur jag slet tills jag grät under de tentaperioder jag har haft. Jag blir nästan förolämpad när folk vågar säga att det skulle vara lätt att studera här. Ni skulle pröva en vecka ;)

Fick lite mail med frågor om vilka kurser jag läser nu. Här kommer de:

Detta är ämnena vi kommer läsa denna terminen:

Genetik - Ärftlighetslära. Ämnet fokuserar på hur arvsmassan är uppbyggd och fungerar. Lite av en fortsättning på det vi läste år ett i biokemi.

Mikrobiologi - Läran om mikroorganismer så som svampar, bakterier och virus. Här får vi lära oss vilka bakterier/virus som orsakar vilken sjukdom och vi får lära oss hur virus och bakterier fungerar för att bättre förstå sjukdomarna de orsakar.

Neuroanatomi - Läran om nervsystemets uppbyggnad. En fortsättning på en del av det vi läste i både anatomi och fysiologi förra året.

Fysiologi - Studerar funktionen i människokroppens organ och organsystem. Jag vet inte vad vi kommer fokusera på i detta ämne. Förra lektionen pratade vi en del om blodet och dess beståndsdelar.

Biokemi - Detta året ska vi läsa om de olika metaboliska reaktionerna som sker i kroppen så som glykolysen. Tror att detta kan bli ett av mina favoritämnen men jag är inte säker ännu. Beror på hur svårt det blir.

Histologi - Läran om biologisk vävnad. Vi får titta på tex vävnad från levern i ljusmikroskop eller elektronmikroskop och lära oss fixera och känna igen dessa vävnader.

Vi läser också rumänska och gymnastik men det känns mindre viktigt =)




Förövrigt håller jag på att bli sjuk som så många andra nu när det börjar bli riktigt kallt. När CSN behagar komma blir mössa och vantar det första jag köper! Håller tummarna för att jag slipper vara sjuk nästa vecka. Vill absolut inte missa mycket nu i början.


Dagens roliga: Idag när våran anatomilektion precis skulle köra igång behövde jag slinka in på toa. Av någon anledning var dörren låst in till toaletten så jag sprang ner på nedervåningen och hittade till slut en toalett ganska avskild från resten av byggnaden. Till saken hör att rumänska toaletter inte liknar något annat jag sett när det gäller dålig standard. Toaring,toapapper och spolfunktion brukar saknas dessutom finns det oftast inga lås på toaletterna till min stora förskräckelse.

I vilket fall sprang jag in på toaletten och bråttom som jag hade smällde jag igen toadörren bakom mig. Vad händer då? Jo, toadörren går i lås!! Panik! Lektionen skulle börja inom några minuter och jag var inlåst på toaletten. Låset var omöjligt att lirka upp och tillslut började jag sparka på dörren men utan resultat. Kakelväggarna på toan var ca 2,5 m höga vilket inte låter så högt men att klättra över en 2,5 m hög mycket hal kakelvägg är inte det lättaste kan jag lova. Jag försökte klättra ut genom att ställa mig på toastolen och klättra med ena foten på toalettrullebehållaren. Det resulterade i att jag slant och slog i bakhuvudet i kakelgolvet. Aj! Försök nummer två misslyckades också totalt och jag slog i huvudet ännu en gång.

Naturligtvis hade jag inte heller mobil med mig och eftersom toaletten låg ganska avlägset tänkte jag att ingen skulle hitta mig på ett bra tag. När jag slutade klättra och började skrika på hjälp hade jag varit instängd i femtio minuter. Då ÄNTLIGEN lyckades jag sparka upp dörren och kunde gå hem. Det ska alltid hända mig! Kände mig lagom hjälplös när jag inte ens kunde klättra ut ur ett toabås haha.


På lördag är det tydligen nollning för de nya ettorna. Är det någon som undrar om det så kontakta mig. Hade varit kul om det kom många =)

Den 14:e oktober kommer jag till Sverige för att fira min fina bästa vän Veronica som fyller 25 år. Hon betalade till och med resan upp för att hon så gärna vill att jag ska vara där. Jag åker tillbaka hit till Rumänien den 17:e så jag hoppas att jag hinner träffa alla mina nära och kära en snabbis!

Nu ska jag sova och hoppas på att förkylningen inte blommar ut så att jag kan gå på anatomin imorgon. Kram till er alla!

7 kommentarer:

Anonym sa...

Jättespännande att få läsa om ämnena. Ser framemot att få läsa mer. Usch vilken upplevelse med toaletten. //Mamma

Anonym sa...

Varför just Rumänien och inte Sverige eller Danmark? Utbildningen är svårare i Sverige.

Alexandra sa...

Jag är jättenöjd med Rumänien och tror att utbildningarna är svåra på olika sätt :)

Anonym sa...

till anonym: det är så löjligt att säga att utbildning A är svårare än utbildning B eller vice versa. Jag menar, svenska läkarstudenter vet väl inte hur det är i Rumänien på samma sätt som svenska läkarstudenter i Rumänien uppenbarligen inte vet hur det är att plugga i Sverige. När allt kommer omkring så är det faktiskt väldigt subjektivt, och det är svårt att jämföra "svårighetsgrad" på de respektive utbildningarna. Det som spelar roll är väl hurdan man blir som läkare i slutändan, och det visar ju sig med tiden..så snälla sluta ha den där tonen! =)
/ anna

Anonym sa...

Hej alexandra,
jag är lite nyfiken på hur det är med MRSA i rumänien, har ni studenter t.ex blivit screenade? =)

Alexandra sa...

Hej hej. Nej vi har inte blivit screenade för MRSA. Det är inget jag har hört talas om tidigare (att elever skulle genomgå screening) Vi blir erbjudna en del vaccin när vi kommer ner bla mot hepatit. Jag har dock aldrig tidigare hört talas om screening.

Mvh,

Alexandra

Anonym sa...

jaha okej! är MRSA ett stort problem i sjukvården där? grekland t.ex, har ju väldigt mycket multiresistenta bakterier och annat..undrade bara hur läget är i östeuropa..

Skicka en kommentar