Ack vad underbart det är att kunna lägga sig relativt tidigt och ha hunnit med allt man ville under dagen. Dessutom kan jag somna gott med vetskapen om att jag får sova ut imorgon. I alla fall så länge som min hund tillåter. Han brukar ställa sig vid sidan om sängen och gnälla på morgonen när han vill ut. När jag ignorerar honom biter han tag i täcket och börjar dra av mig det. När det inte funkar hoppar han upp i sängen bredvid mig och gnäller och slickar mig i örat. Då brukar jag dra täcket över huvudet och putta ner honom från sängen. Då åker silkesvantarna av och han hoppar upp i sängen igen och börjar boxa på mig med sin tass tills jag går upp. Detta händer nästan alltid kl 07.00 och även om jag förbannar mitt beslut att ha skaffat hund i de ögonblicken är jag alltid lika lycklig att jag har honom resten av dagen. Speciellt när jag kommer hem och han kommer och hälsar på mig vid dörren alldeles till sig av lycka över att se mig.


Mitt lilla hjärta.

Jag har äntligen, efter mycket om och men fått ut mitt betyg från skolan så att jag kan skicka in det till CSN. Bättre sent än aldrig! Nu kan jag äntligen andas ut och slippa tänka på min tighta ekonomi. Och alla mina vänner slipper bjuda mig på allt. Mitt enda och sista problem just nu är årskostnaden som ska betalas till skolan. Första året då jag började låg den på 25 000 och det blev tight med ekonomin. Nu ligger den på 50 000 och jag vågar inte tänka på hur jag ska få ihop alla kostnader. Men finns det en vilja....


Här kommer lite bilder som jag tog i skolan denna veckan. Lite blandat från olika lektioner:



Lite bilder på vägen till skolan. Första bilden är gatan nästan precis utanför min port. Den stora fabriken i fjärran är Clujs egen öl-fabrik. Där görs ölen "Ursus" som förövrigt betyder björn. Jag har hört att Ursus black ska vara god. På den sista bilden är jag nära skolkomplexet på gatan Victor babes som vi springer upp och ner för hela dagarna mellan de olika skolbyggnaderna. Det gör under för min motion (som inte existerar)


Här är skolkomplexet. Här har vi ungefär 50% av våra lektioner.


Om man går ner för victor babes, ifrån skolkomplexet, ser det ut så här. Den stora byggnaden till vänster som det står UMF på är vårat bibliotek och på undervåningen ligger dekanatet där jag spenderar största delen av min tid, eller har gjort denna månaden. Ett evigt spring och tjat om alla papper man behöver som dom tar flera år på sig att fixa... Byrakratin är ett spindelnät här som sagt.


Längst ner på victor babes ligger anatomikomplexet. Här finns också många sjukhus och akutmottagningar. Det var här jag gick fel min första dag i skolan och hamnade på bårhuset istället för i anatomisalen. Det blev mitt första möte med döden. Långt ifrån mitt sista dock.



Här är Dr. Bob på en av våra anatomilabbar. Det var mitt favoritämne förra året men jag kan inte påstå att jag är överförtjust i neuroanatomi. Alla läkare har fortfarande morgonrockar här i Cluj. Fråga mig inte varför...




Lite bilder från bla kemilabben och mikrobiologi coursen. (Några av bilderna är tagna av vackra Sadie)

Det var allt gott folk. Hoppas ni har haft en rolig vecka och att ni njuter utav eran helg!
Många kramar!

8 kommentarer:

Anonym sa...

kul att du la upp dessa bilder, hade nämligen tänkt be dig om att lägga upp lite bilder på skolområdet och så. angående skolavgiften, även om den höjs, så är det väl bara för nya studenter och inte de som redan är inskrivna och har ett kontrakt?? =S

Anonym sa...

Så fina kläder du har på dig på den bilden :) Vart är dem inköpta? :)

Alexandra sa...

Tack så mycket! Kul att du gillar bilderna. Har velat ta bilder på skolområdet ett tag men min kamera har krånglat. Kläderna kommer jag inte riktigt ihåg vart de är köpta. Jackan är calvin klein, sedan är det leggings och en kjol jag fått av en vän. Tröjan är köpt i en rumänsk garnaffär:D Kul att du gillar dem. Kramar

Anonym sa...

hej, igen (första anonym), det skulle vara jättesnällt om du kunde svara på det där med skolavgiften, för jag vill gärna söka till cluj nästa år, och då måste jag ju ta kostandsfrågan i beräkning också..blir lite orolig =(

Anonym sa...

Men alex! Du får ju låna hela årskostnaden för skolan av CSN. Det spelar ju ingen roll om det är 25,000 eller 50,000 - du fyller ju i blanketten att skolavgiften är på 50,000 i år så är det såklart att du får låna hela beloppet. Virrpanna :)

Alexandra sa...

Haha virrpanna... Svar på anonym ett: Jag har gått om termin 2 fösta året därför går jag tvåan nu istället för trean så skolan vill att jag betalar samma summa som dom i min årskurs även om det står i mina papper att jag ska betala 25 000 kr. Svar på sista kommentaren: Jag får max 70 000 kr av CSN vilket innebär att jag har 20 000 kvar efter årsavgiften. Jag hade mer förra året och det var knapert. Men jag har inte 100% koll. Väntar på utbetalningsplaneringen från CSN (=

Mvh,

Alexandra

Anonym sa...

tusen tack för svaret! =)

Anonym sa...

varför gick du om ?

Skicka en kommentar