Påsklov


Då var det äntligen påsklov. Målet för detta påsklovet är att plugga en hel del fysiologi och cellbiologi. Tänkte också ta upp akvarellmålandet igen. Har inte haft någon tid över alls till att måla. Under lovet ska jag också vara hundvakt åt inte mindre än tre hundar. Blir svårt för folk att ta med sig sina valpar till Sverige med tanke på kostnader och de strikta lagarna för införsel av husdjur. Alla är valpar och som tur är så är de två valparna jag ska passa mycket mindre än Yoda. Yoda är för övrigt ett riktigt litet yrväder. En riktig tuffing. Ibland lite för tuff och envis för sitt eget bästa. Vi försöker uppfostra honom med järnhand och än så länge fungerar det bra. Han är dock världens finaste hund. Min lille björnunge <3 Här kommer lite bilder på hur valparna ser ut:

Min Yoda, världens finaste chow chow

Jag har ingen bild på Maffi(oso) just nu men han ser ut såhär. En busig liten pincher (stavning?)

Och lilla fröken coconut. Amelias lilla tjej. Hon är en riktig liten dam =) Sitter just nu och speglar sig i fönsterrutan.
*

Och nu till något helt annat. I mitt förra blogginlägg fick jag följande kommentar:

"tja, bra blogg! jag brukar läsa den ofta =) jo jag tänkte bara fråga dig en sak då jag också har planer på att plugga till läkare. Tyvärr räcker inte mina betyg i Sverige eller något annat nordiskt land så jag tänkte testa lyckan i någon öststat. Jag har varit inne på Rumänien då priset verkar överkomligt. Men jag har läst runt lite och hört med folk, och då får jag höra ganska negativa saker. Jag vet att mycket är fördomar såklart (som alltid, suck) men det verkar som att det kan bli en praktisk svårighet efter examen att få arbete i Sverige. Vissa ställen anställer tydligen inte läkare med rumänsk läkarlegitimation, utbildningen kantas av fusk och korruption etc. Är detta sant? =S Vad är det som gör att utbildningen fått ett så dåligt rykte? Polen och Ungern verkar man inte tala lika illa om. Jag hoppas att du kan svara på mina frågor, det skulle vara snällt. Tack för en bra blogg! =)"

Hej hej. Vad roligt att du gillar min blogg. Jag säger som jag sagt många gånger förr. Jag trivs bra på denna utbildningen. Skolan har skärpt sig mycket på bara några år och jag tror att mycket av de negativa sakerna man hör om Rumänien grundas i hur skolan såg ut förr. Om jag i nuläget hade stått inför valet att läsa medicin i Rumänien eller Ungern hade jag valt Ungern. Även om jag tycker att det är mycket orättvist skitsnack som cirkulerar kring utbildningen här i Rumänien vet jag att en sådan stämpel är svår att tvätta bort. Jag hade således valt att studera i Ungern eller Polen för att det känns som ett säkrare kort inför framtiden. Jag vill understryka att jag inte talar illa om utbildningen här i Rumänien, jag säger bara att pga det till stor del orättvisa dåliga ryktet utbildningen har fått så hade jag i dagsläget valt en utbildning i något annat land antagligen Ungern.

Jag tycker att det är jättetråkigt att Medicinutbildningen i Rumänien har fått så dåligt rykte men jag känner att skolans ledning gör ett bra jobb med att förbättra det som har varit mindre bra. Hoppas det var ett tillräckligt svar :)

*
Nu ska jag spendera denna lördagskväll med att spela gta vice city. Nostalgi på hög nivå. Jag har aldrig fått chans att varva det. Hoppas alla får en rolig kväll! Kram


2 kommentarer:

Anonym sa...

tack! jag är nöjd med svaret =)..sorry, det verkar som att du är lite trött på oss som ställer massa frågor hela tiden, men det är hur som helst jättegulligt av dig att ta dig tiden att svara. kan tänka på mig att folk kontaktar dig via mail och annat också,förutom här på bloggen. Hoppas dina studier går bra, lycka till med valparna =)

Anonym sa...

du målar verkligen vackert, har du gått på nån konstskola eller så, det ser så proffsigt ut

Skicka en kommentar