Stressigt värre

Ja nu har det inte blivit så mycket bloggande på senaste tiden. Har helt enkelt inte hunnit och när tid har funnits har jag inte orkat. Har börjat anpassa mig till det nya schemat och slutat vara trött hela tiden, även om torsdagens 08.00-20.00 i skolan är riktigt tungt. I cellbiologin, fysiologin och anatomin har vi ett litet test varje lektion på det vi gick igenom veckan innan. Dessa små prov utgör sedan 10% av slutbetyget, så det kan vara en bra idè att vara påläst efter helgens bravader. Fast så mycket bravader blir det inte. Jag sover mest då jag inte pluggar, och spelar såklart =) Just nu läser vi mycket om osmos och blodets reaktion på olika ämnen. I anatomin har vi öppnat upp magen på liket och vi håller just nu på att lära oss allt om "abdomen" Är inte hundra på hur man säger det på svenska, magen blir ju fel eftersom det bara är en liten del av hela matsmältningssystemet. Vi håller också på med första hjälpen. Första lektionen fick vi öva heimlichmanövern på varandra, mycket nyttigt. Mun mot mun utfördes på en gummidocka (tack och lov:) Känns jättebra att kunna sådant så att man alltid kan rycka in om det sker en olycka.
Läste om läkaren i Sverige som blev häktad för vållande till annans död gällande ett spädbarn. Plötsligt inser man allvaret i läkaryrket. Det är ett sådant enormt ansvar att jag blir smått skräckslagen när jag tänker på det. Hur kommer man över en sådan sak som att vara orsak till ett spädbarns död till exempel? Usch....

Inga nya bilder har det blivit heller :/ Ola fyllde år idag och fick frukost på sängen ^^ Tur att Rumänien är svaret på kakor/bakelser, de har allt! Jag gjorde dock en egen pannkakstårta och köpte marsipangrodor, lite överraskande att de innehöll punsch (stavas det så?) :D Innan jag dyker ner i Greys anatomy igen vill jag passa på att understryka vilken otrolig artist Johnny cash faktiskt är. Såg filmen Walk the line om hans liv för tredje gången nu i helgen. Blir alltid lika fångad av hans musik och historia.

Mr Cash, the one and only.



I filmen spelas han av Joaquin Phoenix som nog kan vara en av världens snyggaste män. Tycker jag i alla fall (=

Hans historia rör mig verkligen. Tycker att det är en fantastisk film. Ytterligare ett hett filmtips är "Meet joe black" Se den!

Nu ska jag studera alla artärer i abdomen. Får hoppas att jag kan svara på Dr Bobs frågor så jag inte blir utskämd för hela klassen. Hemska tanke! Kram på er alla!


2 kommentarer:

Matri sa...

Abdomen = Buken på svenska

/Morbror Mats

Anonym sa...

Bra att morbror Mats läser din blogg så att han kan bistå med de rätta svenska termerna :-). Låter betryggande att du nu kan första hjälpen. Måste se filmen om Johnny Cash. Var själv och såg A slumdog millionare igår. Jättebra. Den måste du se. Du skulle gilla den. Kram Mamma.

Skicka en kommentar