"Things will get a lot worse before they get better"
Det är en fras vi har fått höra utav våran anatomilärare Dr Bob en del nu på senare tid. Vi kör igenom abdomen (buken) med rasande fart för att sedan klara av nacken och huvudet innan terminens slut. Det ska tydligen vara det allra tyngsta att beta av i anatomin :( Tycker det vi har gjort hittills har varit svårt så att det räcker och blir över. På onsdag är det muntligt test då vi ska bli förhörda och visa i liket vart de olika nerverna, artärerna, venerna, organen, ligamenten och musklerna sitter någonstans. efter dagens lördagslektion känns det ganska vemodigt. Några killar i klassen ville ha ett "låtsasprov" i förberedande syfte. De blev nästan totalsågade och jag tyckte de var jätteduktiga. Men det är inte första gången man är nervös inför ett prov, det ska nog gå bra denna gången också, hoppas jag!
Gårdagen var mycket trevlig. Vi gick ett gäng till Baracca och åt middag. Med det tunga schemat vi har nu förtjänar man en fredagsmiddag som aldrig förr. Vi har tillochmed lyckats få gymnastiken avskaffad eftersom vi helt enkelt inte orkar med den lektionen. Det innebär att vi har fått en lunchrast på torsdagen och därför slipper gå 11 timmar i skolan utan att hinna äta, yeeeey!
Här kommer lite bilder från igår:

Jag och Sandra började med en liten milkshake i Pollus center. Alltid lika trevligt att sitta och kuttra med Sandra. Eftersom hon läser tandläkare hinner vi ju inte ses så mycket under veckorna. Vi har alltid mycket att prata om när vi väl ses under helgerna.

Sandra provade skor och var smått euforisk över fynden hon gjorde. Det är ju så billigt här och de har en del riktigt fina saker. Sandra var i himmelen (=

Här har vi en del av sällskapet vid bordet, Sandra och Josef, som försöker se spontana ut, lyckas ganska bra tycker jag :D

Här har vi världens bästa Mikaela också! Coolare tjej får man leta efter.

Efter den goda maten åt jag och Sandra en liten efterrätt bestående av smält vit chocklad och hallon. MUMS!

Man slutar aldrig förvånas över hur billigt man kan komma undan med en sådan fin middag här nere. För mat, dryck, drink och efterrätt betalade jag inte mer än 120 kr. Efter den trevliga middagen åkte jag och Sandra vidare på nya äventyr. Vi dansade hela natten lång :D Det var välbehövt!

Imorgon blir det näsan i boken igen. Jag har svårt att förstå mig på peritoneum i buken (tror det heter så på svenska också, du får gärna rätta mig morbror:D) jag förstår inte riktigt när det kallas visceral eller retro, men min bäste vän Greys anatomy ska nog kunna förklara det för mig. Kram och godnatt på er alla!



1 kommentarer:

Matri sa...

Jag hade ingen aning om vad 'Peritoneum' heter på svenska. En googling visar dock att det går att använda samma ord på svenska (om man vill imponera på folk), annars går det även bra att säga "bukhinna".
Lite kul kuriosa i sammanhanget är att när man googlar på 'Peritoneum' så kommer även "Den lilla människan" upp!! Du befinner dig alltså i verkligt fint sällskap numera.

Morbror Mats

Skicka en kommentar