Anatomiprovet

Usch jag fick bara en sexa! Vi hade muntligt anatomiprov på onsdagen och imorgon (fredag) är det skriftligt. Det gick bra i början på det muntliga provet (förutom att jag var så nervös att jag gjorde sönder 2 plasthandskar för att jag drog på mig dem för hårt) Jag fick temat tjocktarmen vilket jag kände mig säker på. Jag pratade på om blodkärl och vener hit och dit och allt flöt på, tills läraren frågade "Förklara vart cecum är någonstans"? Cecum är den första delen på tjocktarmen där tunntarmen tömmer sitt innehåll och även blintarmen är lokaliserad. Den börjar på höger sida i buken och vilar på insidan av höftbenet. Allt detta vet jag och jag kände mig lättad när han frågade mig just den frågan. Glatt svarade jag "It is in the right flank and the right groin, mostly" Då såg han väldigt konstig ut så jag fortsatte: "Small parts of it is in the umbilical region and in the pubic region, and you could also say it is in the right lower quadrant" Yes! tänkte jag, där satt den! Men läraren såg ut som att jag hade pratat kinesiska och sa att det var helt fel :S Det är inte fel! För att understryka det kan jag visa lite bilder ur grays anatomy:

På den högra bilden är buken indelad i 9 sektioner. Cecum är den delen av tjocktarmen som ni ser till höger i buken (den som ser ut som en extremt stor mask^^) Den delen av tjocktarmen som är längst ner är cecum. Vad jag kan se så ligger den delen av tjocktarmen i 4 sektioner: Right flank, right groin, umbilical region och pubic region.
På den vänstra bilden är buken indelad i 4 sektioner. Sektionen där cecum är lokaliserad heter right lower quadrant! HUR kunde det vara fel? Vet inte om jag ska tjata på läraren eller låta det vara... Man vill ju inte riskera att läraren ska tycka att man är jobbig eller så. Men jag tycker verkligen att jag förtjänade mer än en sexa!

Jaja nu till något roligt. Olas kompis kom igår för att stanna med oss i en vecka. Han hade med sig olika saker från sverige som vi hade beställt. Jag fick en påse med svenskt lösgodis!


Vilken lycka! Äntligen fick jag återförenas med min bäste vän karamellkungen! Med i bagaget fanns också kaviar, svenska tidningar, ostkaka och lakrits! Jäklar vad glada vi var! Nu fattas det bara att vi får lite bra väder. När solen visar sig en stund blir det alltid snöstorm två timmar senare. Kul! Nu blir det till att bada i kaffe och plugga tills man deckar. Kram och puss på er!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Tycker verkligen du ska förklara för läraren. Vad har du att förlora? Det är ju så det är i arbetslivet. Ifrågasätt. Då lär du dig att driva saker och att visa att man är envis är aldrig fel. Kanske han hörde fel. Kram Mamma.

Anonym sa...

Du har alltid varit en stor insperation för mig , tack <3

Skicka en kommentar