Radiologitentan

Jag vet att jag ofta skriver att tentor har varit tunga och svåra men denna gången menar jag det verkligen. Det var en riktigt svår tenta. Trettio elever failade den skriftliga delen igår. Det var mycket frågor om fysik och väldigt lite övergripande frågor. Jag gjorde bra ifrån mig men det kunde ha gått ännu bättre. Jag faller ofta på väldigt fundamentala grejer och lär mig istället ändlösa detaljer väldigt väl. Måste jobba med det.

Idag var en av de få gångerna som mina händer skakade okontrollerat under tiden läraren förhörde mig under vårt praktiska prov. Precis innan jag gick upp blev en tjej i min grupp helt manglad av läraren. Han sa saker till henne som "Eftersom du inte kunde skilja på en cysta och en tumör kommer din patient att stämma dig. Nu står advokaterna redan och bankar på din dörr. Du imponerar inte på någon med dina kunskaper" osv. Det blir ju inte mindre nervöst när man ska prata framför alla. Det kändes som om jag skulle upp och lägga huvudet i en giljotin när det var min tur...

Jag fick ungefär en sådan här bild:


Läraren lägger mycket fokus på att vi kan säga vilken teknik som använts. Vilka organ som kan identifieras och om kontrast har använts eller inte. Jag hade inga problem med denna delen utav tentan. Jag kunde allt som läraren frågade mig vilket kändes väldigt bra. Tack och lov gick det riktigt bra!

Det är skönt att ha denna enorma tentan bakom mig nu. Jag har varit väldigt stressad, mest för att jag lagt ner så mycket tid och studerat så mycket så jag var orolig att jag skulle göra något snedsteg och inte få så högt betyg som jag ville ha.

Nu är det bara två tentor kvar för denna gången. Idag ska jag bara njuta av att inte göra något. Spela lite spel och äta något gott innan jag tar nya tag. Det är en bra dag!


0 kommentarer:

Skicka en kommentar