I mitt huvud just nu

Detta cirkulerar i mitt huvud just nu: MRI, ska jag använda T1 eller T2 när jag vill se om ligamenten i knäskålen är intakta? Voxel eller pixel? Ska jag mäta i houndsfield units, och vilket CT fönster använder jag för att se om det är en lungtumör som kommer ifrån lungvävnaden? Hur i hela världen ska jag orientera mig när jag tittar på ultraljud? Varför heter alla bentumörer nästan samma sak!? Artit och artros, med eller utan osteoporos? Tuberkulos komplikation eller pelvospondylit?

Bara några dagar kvar till radiologitentan och jag repeterar för livet. Allt måste falla på plats i huvudet innan tentan. Bara att tugga på. Det måste gå bra!




Det känns som om jag sitter i en sådan här när jag försöker förstå hur jag ska titta på ultraljud. Varför är binjuren plötsligt upp och ned!? Varför ser det ut som om njuren ligger på levern!? Helt lost....

0 kommentarer:

Skicka en kommentar