Då kör tentaperioden igång igen!

Sånna här dagar när jag sitter och läser utan att resa mig upp så saknar jag verkligen svenskt godis. Eller svensk mat generellt. Estrella och OLW ska vi inte ens prata om. Vad hade jag inte gett för lite dillchips, eller ostbågar! Åh vackra underbara ostbågar... Eller salta apor! Lösgodis också i all sin prakt. God chocklad som marabou eller daim saknar jag också. Eller att kunna unna mig något som verkligen är gott! Det gör studierna så mycket roligare om man åtminstånde kan unna sig något gott när man läser under helgerna. Men nej. Nu äter jag min tråkiga mat, typ sallad, och sedan blir det ingenting mer tills nästa måltid med mer tråkig sallad. Jag hinner inte laga mycket annat, och med tanke på hur dåligt köttet är här vill jag inte laga något annat heller. 

Men å andra sidan är jag snällare mot min kropp nu än jag någonsin var i sverige. Jag tror jag hade varit ganska många kilo tyngre om jag bodde hemma och studerade. Det är väldigt sällan jag äter sötsaker här. Under veckorna blir det nästan bara frukt och grönsaker så det är på gott och ont. Men jag sörjer alla godsaker jag inte får äta... Sverige vet verkligen hur gott ska smaka!



Nu kör tentaperiden igång igen. På fredag har vi prov i ortopedi. Mycket benfrakturer och gipshantering. Jag är inte så orolig för det. Vi har fått bra material som är lättläst. Jag är orolig för radiologin just nu som jag ska tenta av den sextonde. Det är allt från bencancer till njurproblem som vi ska kunna identifiera på röntgenplåtar, CT, ultraljud och MRI. Och all teori om hur de olika teknikerna går till! Det är väldigt mastigt. 



Det är väldigt ofta jag frågar mig själv vad i hela världen det är vi tittar på när vi går igenom ultraljud... Som på denna bilden tex. Jag hoppas att jag får tillfälle att öva lite mer på det innan utbildningen är slut. Det är häftigt att läsa om hur det fungerar dock. Hur vi använder ljudvågor för att kunna se olika strukturer inne i kroppen. Hur man kan bedömma om en massa är en cysta eller en tumör beroende på vilken typ av skugga man ser att massan kastar. Hur man kan se om levern är för hård eller för mjuk. Njursten, tumörer osv. Det är väldigt belönande när jag väl hittar något. Blir så stolt över mig själv :D

Efter radiologin ska jag göra nefrologin (njursjukdomar) vilket jag känner mig stressad inför. Jag har läst mycket och hängt med under modulen därför vill jag verkligen göra bra ifrån mig. Läraren har varit så snäll mot mig och låtit mig komma tidigare till lektionen så att jag kan lära mig dra blod och sätta dropp. Så jag vill inte göra henne besviken heller. Jag hoppas att allt det jag hittills läst ska göra det lite lättare att läsa under tentaperioden.

Sedan har vi mindre ämnen som jag inte lägger så mycket tyngd på. Jag hoppas kunna snitta på sju eller åtta i de ämnena så jag kan lägga mer krut på de tyngre ämnena.

Håll tummarna nu dessa två veckorna som kommer är ni fina. Jag kommer behöva det! 

0 kommentarer:

Skicka en kommentar