Första tentan modul tre, år fyra

Idag gjorde jag sluttentan i ortopedi. Det var en häftig känsla att få stå och titta på röntgenplåtar och försöka hitta vad som var fel. Jag är väldigt glad och stolt över att jag nu kan skilja på vad som är normalt och vad som är onormalt på en röntgenbild. På den skriftliga delen fick vi fem ämnen som vi skulle skriva fritt om. Jag fick: 

Femoral trochanteric fractures
Open fracture treatment
Monteggia fractures
Shoulder dislocation
Distal radius fracture(colles fracture)

Det var helt okej tycker jag. Jag har läst igenom materialet en del och repeterat de vanligaste frakturerna mycket. Men den praktiska delen gick bäst. Jag fick en röntgenplåt med en axel som gått ur led. Jag fick frågor om hur man behandlade en sådan skada samt om orsaker och komplikationer.


Så här stod vi och tittade på våra respektive röntgenbilder. Det känns så stort att faktiskt förstå vad det är man tittar på.

I radiologin har vi pratat mycket om hur farligt det är med röntgen och CT. Det är ingenting man ska göra bara sådär. Man utsätts för så mycket radioaktiv strålning så det gäller att det verkligen är värt det.

Jätteskönt att ha en tenta klar nu. Och självförtroendet är på topp nu när det gick så bra! Nu ska jag ge allt jag har inför radiologin. Folk säger att den ska vara riktigt svår. och av det jag hört hittills är jag ganska orolig. Det är en stor tenta. Den största tentan sedan semiologin tror jag... Det är bara att köra. Efter det är det nefrologitenta sedan urologi och sedan är jag äntligen klar för denna gången. Bara en modul kvar snart innan år fyra är avklarat! Håll tummarna för mig nu, det kommer bli en tung helg!



“Look at a day when you are supremely satisfied at the end. 
It's not a day when you lounge around doing nothing; 
it's a day you've had everything to do and you've done it"
                                                                                                       -M.T


3 kommentarer:

Unknown sa...

Så bra kämpat. Du är jätte duktig:)

Kör, bara kör! Det här fixar du lätt.

Unknown sa...

Hoppas att tentan gick bra om du har haft det annars kämpa på, du är snart framme!! Också en fråga angående din hy, hur kommer det sig att du har så bra hy haha! Tar du hand om det på något speciellt sätt eller har du bara haft turet att inte ha problem med finnar osv? :) Många kramar från en som pluggar i Skottland och kämpar med att plugga inför tentor också hah!

Alexandra sa...

Tack ska ni ha! Jag kämpar på, bara några timmar kvar nu! Andrea, tack ska du ha för komplimangen. Jag brukar använda cliniques trestegsprodukter (för fet hy). Det håller finnarna borta men det kostar :/.

Innan använde jag bara doves blåa tvål tillsammans med nån vanlig uttorkande tvål både morgon och kväll. Det ger också förvånansvärt bra resultat men jag slapp inte finnarna helt.

Lycka till med dina tentor! :D

Skicka en kommentar