Farmakologitentan

Det gick mycket bättre än jag trodde! På den teoretiska tentan fick jag mycket frågor om penicillin och andra klasser av antibiotika som jag hade studerat mycket. Jag gillade verkligen att studera farmakologi denna terminen. Mitt enda bekymmer var att jag inte studerade mikrobiologi så mycket i tvåan och det fick jag verkligen betala för nu när vi ska lära oss vilken antibiotika man ska använda för en specifik bakterie. Jag fick repetera mycket som jag egentligen redan skulle kunna men det gick bra ändå.



På den praktiska delen fick vi två stycken förpackningar med medicin. Allt från opiater till icke-steroida antiinflammatoriska läkemedel (NSAIDS) Vi skulle skriva recept och prata en del kring medicinen. Vi fick också två medicinska fall där vi skulle lägga upp en behandlingsplan.

Jag blev lite konfunderad angående en av frågorna. Jag skulle svara på vilken antibiotika som orsakade svår diarre med blödning (blodtester visade Clostridium difficile) och jag svarade clindamycin utan att tveka. Men läraren sa att det var fel. Jag blir förvirrad eftersom jag är helt säker på min sak. Det stör mig för jag fick en åtta istället för en tia på grund av det. Men jag ska inte klaga. Det är ju en del som inte klarar tentan alls.

Jag känner att farmakologin var något av det roligaste vi läste denna terminen. Det är verkligen intressant att få läsa sig hur olika läkemedel fungerar i kroppen. Farmakologi och semiologi har nog gett mig mest detta året. Patologin också men det var för mycket material på alldeles för kort tid!

Men nu är det en tenta kvar innan jag är säker på att allt är klart. Om tre dagar gör jag sluttentan i hygien. Det är inget svårt ämne och jag föstår inte riktigt varför vi ska ha den kursen. Den tar värdefull tid från ämnen som verkligen räknas. Men förra terminen var det en del folk som inte klarade denna tentan för att de inte tog ämnet på allvar så det gäller att jag fortsätter med högsta gasen nu. Bara tre dagar kvar till friheten!

Om allt går som det ska är jag 50% läkare denna helgen! 


3 kommentarer:

KajJ sa...

Grattis. Snart i mål. Hoppas du står upp hela vägen. Hälsar Siv och Kaj

Anonym sa...

Det var ju det jag sa! Boka biljetter och kom hem så vi får fira att du har klarat detta

Anonym sa...

Har någon konstig bugg . Om jag skriver en mening och sedan tar bort kan jag inte skriva eller redigera mer i inlägget. Det skulle vara mer skrivet i mitt inlägg men det blev kortare än vad som var menat.

Skicka en kommentar