Sommarpraktiken är klar!


Har hämtat mig efter fysiologitentan och tar nya tag med histologin och biokemin. Jag kommer antagligen göra dem den 28:e juni båda två. Jag hoppas innerligt att jag klarade fysion men jag är inte helt säker. Gjorde några slarvfel på en av huvudfrågorna så jag är jättenervös inför resultatet. (skrev tex % istället för g/dl osv) De tre huvudfrågorna var:

* Hemoglobinreaktioner,
* hjärtats elektriska aktivitet
* systemkretsloppet och lilla kretsloppet (värden och faktorer som påverkar dessa)


Utöver dem fick vi några mindre frågor bla akutfasprotein och faktorer som stimulerar fagocytos.

Jag känner mig hoppfull inför mikrobiologin. Det är värre med histologin. Det är något av det tråkigaste jag vet. Vävnader av olika slag som ska färgas med olika metoder....
Men det är bara att försöka.

Sommarpraktiken är fixad!
Jag ska vara på akuten runt den 6:e juli tills den 20:e juli (ca) här i Cluj. Det ska bli så spännande! Det blir ett bra tillfälle att vänja bort den sista utav min blodfobi. Känns skönt att ha praktiken fixad.Det är inte helt lätt att få den klar i tid. Dels för all stress med tentorna och dels för att det oftast krävs kontakter om man ska hamna på ett bra/intressant ställe.

Back to studies!

Jag älskar min gris. Att mysa med honom i pluggpauserna gör dagarna lite lättare.



Saknar er därhemma!

2 kommentarer:

Afrouz sa...

Hej har läst din blogg ett tag nu. Själv så läser jag medicin i Köpenhamn. Vad kul att det ordna sig med praktiken vilken avdelning kommer du vara på?

Alexandra sa...

Hej hej. Kul att du följer bloggen :) Är oerhört lättad över praktiken. Jag vet inte exakt vilken avdelning det blir ännu, vet bara att jag ska vara på akuten. Återkommer så fort jag vet :)

Skicka en kommentar