Belöning!


Gissa vem som satte en tia på fysiologiprovet!?

Jo JAG! Det trodde jag aldrig! Jag visste att jag hade en bra överblick på allt men en tia var långt över mina förväntningar. Jag fick dessutom den hårdaste läraren som aldrig gillat mig speciellt mycket. Hon grillade mig så mycket att jag svettades tills det rann svettdroppar ner i ögonen på mig. Jag satt och skakade som ett asplöv medans hon frågde om EKG-kurvor, QRS komplex och det sagittala planet av den elektriska positioneringen av hjärtat. Jag pratade också om blodplättar, hur man räknar dem, vad de har för funktion. Patologi osv.

När jag trodde att jag var färdig fick jag dessutom ett papper med ett kliniskt fall. Jag skulle avgöra huruvida en man i trettioårsåldern hade värden som var normala förhöjda eller lägre än normalt. Värdena gällde erythrocytes, leukocytes, platelets, neutrophils, eosinophils, basophils, monocytes, lymphocytes, erythrocytes sedimentation rate och haemoglobin (orkar inte ta reda på vad allt heter på svenska). Utöver att förklara om värdena var normala eller ej (och redogöra för normalvärdet) skulle jag prata om relaterade sjukdomar. Till min förvåning kom allt som ett rinnande vatten. Det satt som sten. Jag blev så chockad när läraren sa att jag fått en tia så jag började gråta. Kunde inte låta bli. All stress rann av mig och jag såg äntligen ljuset igen. Jag har minst sagt haft ett par helvetesdagar helt utan självförtroende. Stressen håller mig vaken om nätterna och har gett mig utslag över hela kroppen som kliar som sjutton. Välkommen underbara tentaperiod....

Nu vet jag i alla fall med säkerhet att jag kan bara jag försöker. Jag fick in all information på bara fyra dagar och även om det kändes som att allt var en smet i huvudet så hade jag stenkoll när det väl gällde. Jag är väldigt stolt över mig själv och håller huvudet extra högt idag.

"over prepare and then go with the flow"


7 kommentarer:

blaklint sa...

Gud så roligt! Ett jättestort grattis , det tycker jag du är värd så som du sliter och har dig ! många lyckohälsningar från mig !

Anonym sa...

Snygg tröja, vart har du köpt den? =)

Alexandra sa...

Tack blaklint. Hoppas studierna går bra. Det är en labbrock jag har på mig =) Går att köpa i varje gatuhörn här i Cluj-Napoca ;)

blaklint sa...

jodå, satt igång idag igen efter en veckas paus, "hittade" ett litet mysigt bibliotek idag som funnits i mitt område jättelänge men som ja inte alls tänkt på och mysiga studieplatser, blir nog mitt nya hang out i sommar men det va väldigt varmt bara ...finns tom en kaffe å te automat och datorer, bott i området i fyra ÅR men missat detta totalt.

Anonym sa...

GRATTIS SANDRA!


Tänk en tiopoängare. Du måste vara helskärpt när du sitter med provet,Jag kan nästan förstå hur du känner dig. inför den stora uppgiften.Det måste kännas som en dröm när allt är över.Sandra jag vill ha din adress. Så jag kan skicka lite grejor till dig. När börjar du din praktik på akuten? Det blir väl bra att få börja där. mycket att lära.


Många kramar från mormor och morfar.

Anonym sa...

Hmm det du beskriver är ju från Physiology 2, alltså från förra semester. När ska du göra Physio 3?
Grattis till 10:) känns alltid roligt att veta att man har "the capacity" för bra betyg:D
/Eroil

Anonym sa...

Grattis gumman! Kram från mamma.

Skicka en kommentar