Dålig karma....




Jag väntar fortfarande på mitt fysiologiresultat. Vet inte varför det tar sådan tid. I fredags gjorde jag cellbiologin men det gick inte så bra tror jag. Jag fattar inte hur jag hade sådan otur. Jag satt och pluggade in allt så detaljerat jag bara kunde och sista dagarna innan tentan insåg jag att jag inte kunde jättemycket om meios, celldelning i könsceller. Klart jag vet vad det är och hur det fungerar ungefär men jag är lite skakig på alla stegen på molekylär nivå. men jag resonerade så här: Hmm ingen annan som jag känner har någonsin fått en fråga om meios och det är bättre att jag repeterar alla andra tusen saker vi ska kunna så att jag kan dem till hundra procent istället för att fokusera på meios. Så det körde jag på och jag kände mig ganska säker och förberedd när jag gick in i tentasalen. Vad händer då? Jo, tredje frågan vi får är "Alla steg i meios och händelser på molekylär nivå"... Såklart!!!

Jag kunde de två första frågorna utmärkt så jag har ett litet hopp om att jag ändå har klarat mig. Men jag pratade med läraren om att jag var osäker och hon lovade mig att om jag hade ett fel på provet skulle jag få en chans till nu på tisdag så jag känner mig ganska lugn. Det var verkligen jättesnällt av henne. Så jag pluggar ansiktet av mig tills tisdag då jag också gör den praktiska delen i cellbio, dvs titta på vävnader i mikroskop osv. Efter det ska jag städa och fixa med allt som ska betalas innan jag åker hem. Tack vare min mormor och morfar kan jag komma hem i sommar. Var lite orolig att jag skulle få sitta här nere i tre månader. Tusen tack älskade morföräldrar!!

6 kommentarer:

Anonym sa...

Håller tummarna gumman. Det kommer säkert att gå bra. Kram!!!!!

Anonym sa...

jag håller också tummarna! btw, jag älskar din blogg! har funderat på att söka till cluj! =) skulle du kunna skriva ett inlägg om hur era studier är upplagda, typ vilka kurser, vad ni läser? hur funkar plugget där? får ni rekommenderad kurslitteratur, eller är det upp till en själv att hitta rätt böcker? får ni hand outs efter varje lektion osv, jag är jättenyfiken hihihi =)!! / kram anastasia

Alexandra sa...

Hej Anastasia. Javisst kan jag skriva ett inlägg om det. Har du läst inlägget "till er som vill söka till Cluj"? På bloggen finns det kategorier till höger som du kan klicka på och välja "utbildning" där står det mesta du behöver veta om skolan =) Kram

Anonym sa...

hej igen! yes, jag har läst dom inläggen! =) det var till mycket hjälp! =)jag antar att det inlägget mest var riktad till oss som ska söka, hur man gör osv.. jag är lite nyfiken på hur utbildningen är när man väl har börjat. visst får man inblickar om hur det är när man läser din blogg, men jag tänkte typ ett mer utförligare inlägg om exakt hur det funkar..typ labbar, seminarier, grupparbeten, föreläsningar, kurslitteratur.. heheh ja, du fattar kanske vad jag är ute efter =P

hur mår yoda förresten? ska han hänga med till sverige? =)

Alexandra sa...

Okej då kommer det ett sådant inlägg imorgon eller på tisdag. Yoda mår fint. Han är hemma i Sverige just nu och njuter av att springa runt i naturen. Här blir det inget sådant om vi inte går till stadsparken =)

Anonym sa...

nej vad roligt för honom! hundar har så mycket spring i benen! förresten, såg en film höromdan "hachiko"- otroligt vacker, gripande och sorglig film om en lojal hund, baserad på en sann historia! se den, om du inte redan gjort det! rekomenderas varmt! =) kram anastasia

Skicka en kommentar