Upplägget på kurserna i skolan



Äntligen är det sommarlov!! Gjorde cellbion i tisdags och det kändes jättebra. Känner mig nöjd med mig själv och jag hoppas att jag aldrig tappar gnistan igen. Jag längtar redan till år två.

Jag fick en kommentar i förra inlägget där någon undrade hur skolans kurser är upplagda så jag tänkte skriva lite om det:

Det första året var upplagt på följande sätt. Det kan vara bra att veta att de kastar om kurser mellan första och andra terminen nästan varje år av någon anledning så de nya ettornas schema kanske inte alls ser ut som mitt gjorde:

Första terminen
Vi läste följande:

* Anatomi
*Bioetik
*Informatik
*Biokemi
*Första hjälpen
* Cellpatologi
*Gymnastik
*Rumänska

Föreläsningar och labbar
Varje kurs har en praktisk och en teoretisk del. Tex i anatomin har vi en föreläsning varje vecka som handlar om det vi kommer få se och gå igenom på labben. Så är det i nästan alla ämnen. Varje föreläsning tar ca 3 timmar och labbarna är lika långa. Många lärare har också extrakurser på helgerna för de som kände att de inte hängde med på labbarna.

Anatomi
Jag tar beskrivningen av varje ämne i ordning. I anatomin började vi att läsa om skelettet, muskelfästen, interaktioner med andra ben osv. Sedan gick vi vidare till muskler nerver och artärer i hela kroppen utom huvudet.

Bioetik
Bioetik handlar om normer och värdekonflikter i sjukvård och biovetenskaplig forskning. Vi diskuterar tex dödshjälp och andra moraliska frågor som är viktiga att ta ställning till som läkare. Det är en ganska liten kurs som inte är värd så många credits (ska beskriva creditsystemet nedan)

Informatik
Informatik är kursen från helvetet. Så här beskriver wikipedia vad det är:

Ämnet studerar hur interaktion sker mellan naturliga och artificiella system vilka lagrar, bearbetar och förmedlar information. Eftersom information behandlas av såväl datorer, individer och organisationer har informatik även kognitiva och sociala aspekter.

Jag skulle säga att det är en kurs där man lär sig allt som datorerna ska räkna ut för oss. På labbarna får vi sitta vid varsin dator och göra det som vi gick igenom på genomgången några dagar tidigare (och alla vet att ingen fattar något av genomgången) så man får kämpa en del som ni kommer märka. Jag är duktig på datorer och jag gillade att lära mig mer om Excel etc men jag klarade inte kursen och jag kan inte riktigt förstå hur jag någonsin ska klara den. Men ingenting är omöjligt ;)

Biokemi
Jag gillar biokemi. Här fick jag äntligen använda det lilla jag kom ihåg från det jag lärde mig på gymnasiet. Jag tyckte det kunde vara ganska svårt från och till, inte bara för att det är ganska avancerad kemi utan också för att det är på engelska. Jag kommer ihåg att jag blev helt knäckt när läraren började tjata om hydrocarbons hit och dit första lektionen och jag undrade varför jag inte hade lärt mig någonting om det tills jag fattade att hon pratade om kolväten. Jag skulle absolut rekommendera att man har en full naturvetenskaplig utbildning om man kommer ner. Och engelska B. Det är inte omöjligt utan, men mycket svårare.

Detta hade vi både första och andra terminen. Första terminen läste vi om allt som har med DNA, RNA, proteiner och aminosyror att göra. Jag tyckte det var riktigt roligt speciellt DNA och allt som hör därtill.

I detta ämnet är det viktigt att man får en bra lärare. Nästan essentiellt för att klara kursen.

Första hjälpen
Också en kurs som inte är värd så många credits men det är kul att lära sig hur man ska agera om någon hamnar i en nödsituation. På slutprovet skulle jag (med hjälp av en docka) utföra ett räddningsförsök med mun mot mun metoden etc. Andra fick rädda dockan ur en brinnande bil eller ta hand om den när den fick hjärtstillestånd.

Cellpatologi
En väldigt liten tillvalskurs men det är lika bra att läsa allt man kan första terminen eftersom den oftast är ganska lätt. Det handlar om olika sjukdomar och man får själv fördjupa sig i en av tio olika sjukdomar. Jag valde diabetes och jag tyckte det var jätteintressant.

Gymnastik
Japp. Vi måste ha tre timmars gymnastik varje vecka till min stora förskräckelse. Tror den är värd en credit men det gäller att få den gjord. Killar för sig och tjejer för sig. Vi tjejer får dansa eller träna aerobics (stavning?) medans killarna spelar allt som har med boll att göra. Jag hade hellre vart med killarna....
Rumänska
Ta denna kursen på allvar! Att kunna rumänska har hjälpt mig mycket inte bara när det gäller skolan. Många kan inte engelska här och vill man vara säker på att inte bli blåst så är det bra att kunna rumänska. en gång i veckan och den är tre timmar lång.

Andra terminen


detta är en riktigt tuff termin och jag kommer ihåg att jag fick en riktig chock och tänkte att "det är nu medicinutbildningen börjar på allvar".
Vi läste:

* Anatomi
* Cellbiologi
*Fysiologi
* Biofysik
* Biokemi
*Gymnastik
* Rumänska

Anatomi
Vi läste allt som har med huvudet och nacken att göra. Även ytligt om könsorganen och buken. Kan säg att alla nerver i huvudet var en riktig pain. Men jag måste säga att lower limb va jobbigast. Antagligen för att vi hade så lite tid.

Cellbiologi
Mycket tung kurs. Det gäller att vara med på alla labbar och helst alla genomgångar. Det lönar sig i längden. Fråga mycket och anteckna så att ni kan läsa på det ni lärt er när ni kommer hem. Jag gillar cellbiologi, det är väldigt intressant men det är så mycket att vem som helst blir nedbruten inför tentan.

Vi har ett prov varje labb så det gäller att man håller sig i fas. Betyget man får på dessa småprov lägger sedan till 20% på den slutgiltiga tentan. Även anatomi och fysiologi har samma typ av småprov.

Fysiologi Detta är en lika tung kurs som cellbiologi men intressantare. Handlar om hur muskler fungerar, hur vi andas, reflexer med mycket mera. Denna terminen blev halva klassen underkänd i detta ämne. En liten varning =)
Biofysik
Lika hemskt som informatik. Kan fortfarande inte fatta att jag klarade kursen. det är fysik på högre nivå än fysik B och jag tyckte det var extremt svårt att hänga med. Tycker inte att genomgångarna gav något men gå på alla labbar och anteckna!! Det kommer behövas till provet.

Biokemi
Biokemin var svårare termin 2. Jag klarade det inte. det handlar mycket om metaboliska reaktioner i kroppen, citronsyracykeln, glykolysen med mycket mera. ska göra om denna tentan i September.

Betygssystemet

Jag hade ingen jättekoll på betygssystemet vilket jag ångrar mycket. Hade jag haft full koll på hur det fungerade hade jag kanske klarat mig första året. Jag planerade helt fel. De kör med någonting som heter creditsystem. Alla kurser är värda olika poäng, olika credits. Tex cellbiologin är värd sju credits liksom alla tunga ämnen medans tex gymnastikn är värd en credit och rumänskan tre om jag minns rätt.

För att komma vidare till år två måste man klara 45 credits annars får man gå om och göra så många tentor man behöver för att komma över creditgränsen. Jag tror att man max kan ha 65 credits. Nu kommer det som jag tyckte var lite jobbigt att förstå: På varje småprov och på varje tenta blir man betygsatt från ett till tio. Under fem är IG fem är G, åtta är VG och tio är MVG kan man säga.

Det visste inte jag. Jag slet som ett djur för att klara biofysiken och speciellt anatomin. Satte högsta betyg i anatomin men vad hjälpte det när jag satte under fem i andra ämnen? (bitter)

Så sätt er in i betygssystemet och hur det funkar så ni kan planera era studier.


Bilder

Här kommer lite bilder på skolan som jag har tagit (har inte tagit alla men många av dem):






På gatan victor babes ligger skolkomplexet. Här har vi många kurser men inte alla. Många kurser är utspridda över staden.

Här är huvudingången till anataomin. En varning till alla Svenskar som blir förskräckta när de kommer ner: Det är jävligt nedgånget här. Byggnader ser ut som om de ska rasa in osv. Glöm allt ni vet om standard och komfort. Denna utbildningen är fantastisk men vårt skolområde och våra klassrum är ingenting att hurra för. Jag vet dock att de håller på att ta sig i kragen och renoverar några av byggnaderna nu när studenter har börjat strömma till rejält här i Cluj.



Här är en typisk labb i anatomi. Här går vi igenom bakre lårmuskeln vilken vi har gått igenom på genomgången några dagar innan.


Här inne har vi genomgångar i cellbiologi, biofysik och biokemi.


Fysiologilabb


Cellbiologilabb

Puh vilken tid det tog! Hoppas detta hjälpte många. Försöker ge en rättvis bild av Cluj i min blogg. Men som jag sagt förut: jag vill inte att bloggen bara ska handla om skolan (ska byta namn) dels för att det gör mig till en måltavla och dels för att det är tråkigt att skriva om =) Jag önskar dock att jag hade fått tag i en liknande blogg innan jag åkte ner. Skulle ha varit väldigt skönt att läsa om hur allt fungerade så man slapp bli chockerad när man kom ner. Ni kan alltid maila mig om det är någonting. Jag hjälper er gärna med det jag kan: alexandra_merzolez@hotmail.com


Hoppas alla får en trevlig sommar!! Kommer bli en era av roligare inlägg känner jag! Måste bara säga:

ÄNTLIGEN ÄR DET SOMMARLOOOOOOOV!!!!!!!!!!!!!

Jag vet inte om det är jag som har blivit skadad av all rumänsk musik men jag är helt såld nu. Hatade den först. Här är en låt av en rumänsk tjej som heter Inna. Tycker det är en perfekt sommarlåt:

http://www.youtube.com/watch?v=8ShDEEGcV4k



Hon har gjort många låtar jag gillar som jag förknippar med sommarkvällar här i Rumänien:

http://www.youtube.com/watch?v=1rh3_r0nbKs
http://www.youtube.com/watch?v=zr_c5rqvSg4
http://www.youtube.com/watch?v=aGzj_zYAqZY

Ha ett underbart sommarlov alla! Jag kommer till Sverige på fredag ;) Då blir det stalinskaya med brorsan kan jag lova.

Som jag har saknat min familj. Snart är jag hemma!

10 kommentarer:

Anonym sa...

ohh, tack så hemskt mycket alexandra för detta inlägg! jag är så tacksam för att den här bloggen finns!!! du är bäst! jag hoppas du får ett grymt sommarlov!!! =) kram anastasia

Anonym sa...

Skitbra inlägg! Tack att du tog din tid att skriva allt detta! =)

Erik sa...

Tack så hemskt mycket! Ha en riktigt skön sommar nu!

Alexandra sa...

Kul att ni uppskattar det! Bara glad att hjälpa till :) Kram på er alla

Anonym sa...

ja, vilket jobb du lagt ner! tusen tack!

Anonym sa...

Jättebra inlägg. Till och med mamma förstår upplägget och vilka ämnen ni läser.

Anonym sa...

hatten av! den där hjärt-skissen, är det du som gjort den? blev riktigt impad =)

Kaj Johansson sa...

Väldigt bra beskrivning av vad du håller på med. Det finns väl ingen annan i vår släkt som hållit på med något motsvarande vad jag vet, så du har inget genetiskt eller annat arvsanlag att luta dig emot. Det enda jag kan tänka mig är väl arvet att kunna vara enveten som en röd gris som vi säger. Annars hade det väl inte gått så bra för dig skulle jag tro. Sen är väl miljön en viktig faktor och den har du lovordat i många sammanhang.

Hälsar Kaj

Alexandra sa...

Jadu morfar det är nog som du säger, utan envisheten hade jag inte kommit så långt tror jag. Även om många idéer jag har haft har varit mindre klyftiga. Att vara väldigt driven och passionerad i sina åtaganden här i livet har vi nog alla ärvt från dig skulle jag tro.

Nu syns vi snart! Många kramar

Alexandra sa...

Javisst har jag målat hjärtat, roligt att du blev imponerad. Jag har alltid gillat att rita så jag målar allt för ambitiösa skisser på anatomilektionerna. Men det är roligt och jag lär mig mycket bättre. Man får förena nytta med nöje (=

Skicka en kommentar