Kärlek

Åh jag såg just bilder på de som går sjätte året och just har tagit sin examen här i Cluj. Jag är så avundsjuk!! Gud vad duktiga de har varit! Här kommer lite bilder på dem och på staden jag älskar:



Tänk vilken lycka att äntligen vara klar! Oj vad jag kommer gråta.

Här kommer lite fina bilder på Cluj-Napoca. Jag vet att många hatar denna staden men själv planerar jag nästan att flytta hit när jag är färdig. I alla fall för ett tag. Jag är inte jätteintresserad av att ha en hög lön, när studieskulderna är betalda så spelar det ingen roll. Jag är mer mån om att trivas. Rumänska läkare är väldigt duktiga också (inte alla) så det kan nog ge mycket att bo här ett tag.


Fantastiska bilder på stadsparken i Cluj




På jul gillar de att spexa till det nere i centrum.

Strada eroilor, motsvarande avenyn i Göteborg.


Clujs egen teater. Har aldrig varit där men ska besöka det så fort jag hinner.

Staden är full av zigenare. Rumänerna skyr dem som pesten. De är inte välkomna någonstans, folk vill inte ens titta på dem. Jag är inte insatt i situationen med zigenare men jag fattar inte varför det ska vara så svårt att få in dem i samhället. Vad jag har hört av rumäner har de investerat en del i att försöka utbilda de unga zigenarna så att de kan bryta trenden, men det har varit helt omöjligt. Zigenarna väljer att stjäla och leva isolerade från resten av samhället istället.. Gud vet varför.


Jag älskar i alla fall Cluj och jag är så glad att jag valde att åka hit!

8 kommentarer:

Anonym sa...

ohh, jag blir sugen pa att besoka cluj nar du visar dessa bilder, hoppas jag har mojlighet till dt nan gang i livet! kram

Anonym sa...

hej alexandra! cluj är verkligen vackert, jag skulle gärna vilja besöka staden! känns som att man får den där utomlandskänslan =)

Anonym sa...

jag e lite avis på dig! fin stad du bor i!

Anna-Lena sa...

Vilka vackra bilder!
Underbara!

Anonym sa...

Okej när ska du uppdatera ii din blogg?? SÅ tråpkig du är.. Berätta lite om kläder smink os.v. liva upp dig lite !!

Alexandra sa...

Hahahh liva upp mig lite :D:D Roligaste på ett tag. Det kommer uppdateringar. Har ingen tid just nu bara ;)

Alex S sa...

Romer vill inte bli kallade "zigenare" då detta är ungefär som att kalla en svart person för neger, eller en invandrare för "blatte".
I ekonomiska kriser (eller kriser över huvud taget), så är det alltid lättast att skylla problemen på en viss folkgrupp. Fast att det i själva verket, förmodligen är alla andra än just romerna som skapar problem, och problemen som kretsar kring dem. Hade samhället hatat dig bara för att du hade ett visst ursprung, så går det ju inte att bli en del av samhället (vem ska släppa in dig? alla hatar ju dig!) Och även om det hade varit möjligt så skulle du nog inte vilja vara en del av ett samhälle där alla hatar dig!

Självklart vill man inte vara en del av ett samhälle som inte tolerar dig för ditt ursprung. Jag skulle också bara umgåtts med andra romer. Många romer väljer att inte registrera sin etnicitet just därför att de är rädda för förföljelse..

Men självklart, flera länder i Europa försöker få in romerna i samhället. Genom att tex bygga murar runt romerska statsdelar. Eller som Finland gör: "Där ska romska barn som tigger kunna placeras i fosterhem, annars deporteras barn och föräldrar omgående – trots att de har rätt att vistas i landet i tre månader, och trots att tiggeri inte är ett brott. OCH trotts att det strider mot internationell."

Läs och lär:
http://www.sydsvenskan.se/kultur-och-nojen/article354121/Foraktet-mot-romer-vaxer-i-Europa.html
http://www.tiden.eu/default.aspx?page=3&nyhet=263
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=666436
http://www.errc.org/

Alexandra sa...

Tackar för detta Alex. Jag kan tycka att det är dags för Rumänerna att öppna ögonen på allvar inför problemet med de segrigerade Romerna. Men som det ser ut nu känns det inte som om en lösning är speciellt nära.

Skicka en kommentar