Studieteknik?

Vad segt det är att studera när man har varit ifrån det så länge. Det är som att minnet är reducerat. Väldigt frustrerande. Mitt schema är ganska slappt denna terminen. Dessutom tycker mina lärare att jag kan skippa labbarna i cellbiologi, fysiologi och informatik. Jag klarade de praktiska proven i dessa ämnen men inte de teoretiska. Tänker ändå gå på labbarna. Vill inte tappa disciplin. Här har vi schemat:





Fick denna kommentaren på bloggen härom dagen:

"du verkar så duktig, jag gillar din blogg skarpt! skulle du kunna skriva lite om din studieteknik? hur lär du dig allt som ni ska lära er? föreläsningar? egna sammanfattningar?"


Har länge velat ta reda på mer om just studieteknik, hade velat gå någon kurs och få lite effektiva tips. Själv brukar jag skriva egna sammanfattningar på det jag ska lära mig. Det tar dessvärre evigheter men hittills har det fungerat bäst. Gör kategorier och försöker göra ett så kortfattat referat som möjligt på alla kapitel.
Det absolut bästa tipset jag kan ge, när det gäller denna utbildningen, är det gamla vanliga: Gå på alla (utan undantag) föreläsningar/labbar, ta anteckningar och stryk under det läraren lägger mycket tyngd på. Gå sedan hem och gör en sammanfattning på allt ni gått igenom och ägna några timmar åt att lära dig det utantill. Detta är mycket effektivare än att sitta en vecka innan provet och trycka in all information i huvudet. Så, lite plugg varje dag är den bästa strategin för att sätta höga betyg på tentor.

Kommer från tjejen som gick om andra terminen i ettan. God jul.

3 kommentarer:

Anonym sa...

tack för svaret! jag brukar också försöka göra egna sammanfattningar men som du säger, det är väldigt tidskrävande. och ibland känner jag att man nästan måste förbereda sig innan föreläsningarna för att fatta något på dom överhuvudtaget. =( vad är ditt bästa tips för att lära sig anatomi? jag känner mig helt lost bland alla artärer, vener, lymfkärl, nerver, muskler..

Alexandra sa...

Anatomi är mitt absoluta favoritämne. Håller med om att det är mycket att hålla reda på. När jag pluggat såpass mycket att jag känner mig någorlunda säker gör jag listor i olika färger. Tex alla nerver i gult, muskler i grönt vener i lila osv. Jag känner att det hjälper att associera till färgerna. Vet inte varför men det fungerar. Annars är det bästa att vara några stycken och förhöra varandra. Speciellt för oss som har muntliga tentor. Att läsa igenom lärarens material innan föreläsningarna är jättebra. Tycker man får ut mer utav det då =)

Anonym sa...

Hallo du! Känner mig lite bortglömd här hemma i götet...jag är ju bara såå nyfiken nu! Du får inte hålla mig på hallster såhär vettu. Uppdatera mig tack =) köss/ din gamle vän Veronica.

Skicka en kommentar