Frågor och svar

Tänkte följa mr Egills exempel och köra lite frågor och svar. Ni är många som mailar eller addar mig på msn och ställer frågor. Tänkte i fortsättningen kopiera era frågor och mina svar här på bloggen lite då och då (:
Here it goes:

X säger:
hej
mitt namn är -, och jag brukar läsa din blogg
den är jättebra!

Alexandra säger:
Hej hej Tusen tack.

x säger:
jag har några frågor om utbildningen i cluj då jag gärna vill söka dit
om du inte är upptagen skulle det vara jätteschysst om du kunde svara

Alexandra säger:
Shoot

x säger:
=)

x säger:
har läst lite i din blogg och det verkar som att du trivs väldigt bra!
hur är det med rumänskan, hur mycket måste man kunna?
är det svårt?

Alexandra säger:
Tredje året blir vi bla betygsatta på hur bra rumänska vi pratar med patienterna på sjukhuset så det är viktigt. Alltid svårt att lära sig ett helt nytt språk. Javisst jag trivs jättebra.

x säger:
ok, jag har läst biomedicin innan, tror du det finns möjlighet att tillgodoräkna sig det?
eller rekommenderar du att läsa om från scratch?

Alexandra säger:
Ingen aning. Jag rekomenderar en full naturutbildning. Biokemi B, kemi fysik A och B och matte upp till C iallafall

x säger:
okej, jag gick natur på gymnasiet så det jag har läst alla dessa ämnen hehe
som tur

Alexandra säger:
Vad bra

x säger:
har du pluggat nånting i sverige, så att du kan jämföra, typ svårighetsgrad och sånt

Alexandra säger:
Bara naturlinjen =) Klarade dock praktiken i Sverige väldigt bra på de kunskaper jag fått i Rumänien.

x säger:
okej, du har inte riktigt skrivit så mycket om din praktik på bloggen
kan du berätta lite var du gjorde den, och vad du fick göra
det är så spännande!

Alexandra säger:
Det har du rätt i. Inte tänkt på det. Jag praktiserade hos kungsportsläkarna på avenyn i Göteborg. Fick vara med under vaccinationer, behandlingar av artroser och dylikt. Inga stora saker men det var väldigt intressant. Kände att mina kunskaper i anatomi, fysiologi och biokemi kom väl till användning

x säger:
oke, gud vad skoj!
biokemi, heheh, det trodde jag aldrig att man skulle behöva som praktiserande läkare
tycker att det är fruktansvärt tråkigt

Alexandra säger:
Inte när man läser om DNA och kroppens förbränning

xsäger:
hehehe
hur ingående är anatomin egentligen?
måste man kunna allt som står i grays anatomy typ

Alexandra säger:
Väldigt ingående. När jag pratar med svenska läkare känner jag att jag har bra koll. Man ska inte kunna allt men mycket ;)

x säger:
ok, jag har läst lite anatomi men känner att man glömmer väldigt fort
=(
det verkar så himla tufft, hur får man ihop det egentligen?
tycker alltid att folk ser så välordnande ut i sina bloggar hehe

Alexandra säger:
Haha fasaden är viktig xD Det är tufft. Väldigt tufft ibland men det är inte omöjligt.

x säger:
hahaha, jo i see. tack för svaren iaf! jag tänkte läsa igenom din blogg lite mer, vet att du svarat på många frågor
vill inte upprepa samma sak hehe
måste vara jobbigt, om 10 pers frågar samma grej om och om igen
hehe

Alexandra säger:
Har du läst inlägget "till alla er som vill studera i Cluj"?

x säger:
yes, det inlägget var väldigt bra!!!
du skulle göra nån uppföljning på den tråden va?
när du va tillbaka i cluj

Alexandra säger:
Aa men min kamera är trasig. Ska fixa det asap =)



Det ni. Två inlägg på en dag ^^ Its a first! Hoppas det var till hjälp för någon. Noapte buna! (godnatt)

3 kommentarer:

Anonym sa...

Hej Alexandra!!
Var det svårt att få praktikplats i Sverige?
Fortsätt att blogga, älskar din blogg!!

Kram Sara

Alexandra sa...

Hej hej. Jag var ute i god tid när det gällde att hitta praktik. Tog dock hjälp av en kontakt. Kan vara lite krångligt att få tag i en praktikplats utan rekommendationer har jag förstått. I värsta fall får man göra sin praktik i Rumänien. Finns en del fördelar med det men jag vill hellre skapa kontakter på svenska sjukhus eftersom det är där jag vill jobba i framtiden.

Roligt att du gillar bloggen :D Kram

Anonym sa...

du verkar så duktig, jag gillar din blogg skarpt! skulle du kunna skriva lite om din studieteknik? hur lär du dig allt som ni ska lära er? föreläsningar? egna sammanfattningar?

Skicka en kommentar