Man överbord



Sitter i lägenheten och tittar ut över Cluj. Känns som om jag just fått ett knytnävslag i magen. Har varit på dekanatet nu på morgonen och försökt få något vettigt ur dem om hur skolstarten ska se ut. De är otroligt otrevliga och ignoranta mot oss utlandsstudenter och jag förstår inte varför. Det sista man behöver när man är ny i ett land och behöver information är ett otrevligt bemötande.

Utbildningen i sig är jag jättenöjd med, jag har haft ett otroligt roligt år och lärt mig mer än jag trodde var möjligt. Största problemet här nere är organisationen. Ingen vet vad som gäller. Vi som behövde göra omtentor nu i september har försökt ta reda på vilka datum det är som gäller och bara fått axelryckningar till svar och sedan missat tentor eftersom ingen visste vart eller när de skulle äga rum. Jag ligger 10 credits under vad jag behöver för att få gå vidare till år två och just nu ser det inte ut som det finns något sätt att lösa det på. Som vanligt ryktas det om omtentor hit och dit men det är bara lösa rykten…. Jag är så trött på detta. Jag är mest besviken på mig själv att jag inte bara kämpade halvt ihjäl mig under året som gick.
Just nu ser det ut som att jag har två val:

1. Gå om och göra om ALLT från grunden. Det känns vemodigt men å andra sidan kommer jag få bättre betyg och en stadigare grund i min utbildning. Det känns dock lagom pinsamt att behöva gå om, inget man skryter om precis.

2. Ta ett halvår ledigt, jobba ihop pengar (eftersom jag inte får något bidrag) och sedan åka ner till Cluj för att göra om tentorna jag missade.

För mig känns alternativ ett som ”the lesser of two evils” och det är mycket möjligt att det blir så. Känns så himla tråkigt, men jag vet att det är detta jag vill göra. Jag får ta ett djupt andetag och göra ett nytt försök….

3 kommentarer:

Anonym sa...

hej, jag brukar läsa din blogg och tycker att den är jättebra! tråkigt det där med omtentorna, men förhoppningsvis så löser det sig ska du se. förresten så hörde jag att man funderar på att höja terminsavgifterna, stämmer detta? jag har själv tänkt söka till cluj nämligen

Anonym sa...

Hej hej, ja det stämmer att de ska höja avgiften. Vi betalade ca 2500 e, nu ska det tydligen kosta 5000. Så de har dubblat avgiften. Mindre roligt. Lycka till! Mvh - Alexandra

ejjan sa...

tjenis penis sessan! allt kommer ga bra, de vet du.. i "varsta" fall far du bo hos mej i ett ar.. jag menar... hur jevla illa e de egentligen.. haha

kram ejjan

Skicka en kommentar