Tänka sig


Då var det över. Första året på läkarlinjen är avklarat! Gud vad fort det gick, och vilken upplevelse det har varit. Jag har vuxit så otroligt mycket.

Gjorde den sista tentan imorse. Anatomitentan är utan tvekan den mest knäckande tentan tycker jag. Man känner sig som ett djur påväg till slakt när man står där i kön och väntar på sin tur att bli förhörd. Vissa gråter men mestadels står man bara där och darrar och repeterar information tills man känner sig halvt galen. Det hjälper inte att lärarna inte drar sig för att håna en offentligt om man inte kan sina grejer. Den pressen kombinerat med sömnlöshet, feber och en helt extremt jobbig förkylning är ingen hitt.
Provet är uppdelat i två delar, först gör man ett skriftligt prov sedan är det dags för det fruktade muntliga provet. Det finns inga ord för hur nervös jag var haha jag funderade på att springa därifrån.

Jag förstår inte riktigt hur, men när adrenalinet är högt så fokuserar jag bättre, när det smattrar frågor och man måste svara fort blir jag plötsligt snabbtänkt! (vem hade kunnat ana det). På något sätt lyckades jag hitta alla svaren på deras frågor i virrvarret av information som flög runt i mitt huvud ^^ Så återigen, JAG FICK EN TIAAAAAAAAAAA!!!!!!!!!!!!!!!!!! Det betyder så otroligt mycket för mig, inte bara för att anatomi är mitt favoritämne, utan för att jag har bevisat för mig själv att jag kan om jag kämpar. Idag är en riktigt bra dag.


Hehe, så här kände jag mig när jag kom hem. Helt vimmelkantig och igenkorkad, men lycklig :D
Kram på er alla! Nu kommer jag snart heeem!

5 kommentarer:

Anonym sa...

Grattis, grattis!!!! Nu är det värsta avklarat. Stor kram på dig.//Mamma

Sandra sa...

Grattis babe!!

Anonym sa...

GRATTIS!

Anonym sa...

Grattis, grattis, grattis. Va redi du e lilla buset. Vi kan skriva ännu mer grattis om du vill men bara njut av dina framgångar. Från liten till stor människa måste kännas skönt.
När vi skriver detta så har klockan passerat in på din födeldedag, så vi säger grattis på födelsedagen också.
Välkommen hem hälsar Siv och Kaj.

Anonym sa...

Hej Alexandra! Följt din blogg med spänning och det är verkligen intressant och spännande att lösa om hur du har det. Jag håller själv på med ansökningarna och undrar om du hade kunnat hjälpa mig lite med tips och idéer? För att få ett intyg utfärdat att jag är behörig att studera i rumäninen krävs det att jag betalar 50 lei i skatt. Dessa ska betals på ort och ställe och jag undrar hur du gjorde det? Har kollat på lite rumänska sidor om lägenheter och undrar hur du gick till väga med boende? Har förstått att svenska studenter är en riktig guldgruva för rumänska mäklare! Vore jättetacksam om du kunde hjälpa mig lite, just nu känns allt rätt hopplöst med tanke på att papperna skickades in i januari och har väntat sedan september förra året... Min mejl är linnea_rusek@hotmail.com

Hoppas du får en bra sommar!
/Linnéa

ps, reportaget i fransk tv var väldigt trevligt!

Skicka en kommentar