Oinbjudna parasiter



Nu nalkas det, första anatomi provet. Det är både spännande och ångestladdat. På onsdag är det skriftligt prov och på Fredag är det muntligt. Muntligt innebär att vi får ett ben och sedan ska vi prata om det framför alla de andra eleverna och lärarna på skolan. Det är vääldigt läskigt. Känns som att man kommer glömma allt man kan när man väl står där. Vi hade en liten försmak på detta med att prata framför folk för en vecka sedan, det var helt oförberett och läraren ropade upp mig bland några andra stackars livrädda elever. Jag skulle positionera och förklara allt jag visste om Coxis bone(höftbenet) Det gick väl inte jättebra eftersom jag hade pluggat på alla namn men inte riktigt hade grepp om positioneringen. Positionering innebär att man förklarar hur benet ifråga sitter i kroppen te.x. "This is the hip bone. It is a irregular flat bone. On the lateral surface is a great cavity, inferior is a notch on the margin of the great cavity" osv. Det jag gjorde var istället att tjata om vad de olika delarna av benet hette. Våran lärare är stenhård och gjorde narr av mig inför hela klassen. Har fortfarande ångest över det hela. Men det är mitt egna fel, nästa gång ska jag vara mer förberedd.

Idag är det Lördag eller rättare sagt Söndag morgon. Har suttit uppe och läst på en del. Jag upptäckte att lägenheten som jag bor i är helt mögelskadad. Fattades bara det. Det är riktigt jobbigt eftersom kontraktet gäller i ett år. Jag ska försöka prata med ägaren av lägenheten så att han kan fixa ett annat boende av hälsoskäl. När jag drog undan en gardin i ett av rummen idag var hela väggen helt svart blå. Blä! Luften känns tung att andas och jag känner mig halvförkyld hela tiden. Man får vara noga när man letar lägenhet nästa gång.


Detta är ett av de lindrigare hörnen:








Förra helgen åt jag för första gången middag som smakade helt okej sedan jag kom till Rumänien. De är duktiga på mycket men mat är inte deras starka sida. Vi var på en sushi restaurang jag och några tjejer. Det var bättre än någonting jag provat i sverige(i sushi väg). Förutom det så händer det inte mycket. När lektionerna är klara och man har ätit och pluggat så är det dags att lägga dig. På helgen känner jag mig bara allmänt utmattad och hängig men jag tror det går över när man kommer in i alla nya rutiner.




Återigen, håll alla tummarna för mig nu på Onsdag och Fredag! Det känns som att det kommer gå bra men man vet aldrig :) Tack morbror för alla fina inlägg. Har försökt skriva tillbaka men det funkar inte. Hälsa mina fina kusiner och Doris. Vi kanske ses till jul?



0 kommentarer:

Skicka en kommentar