Andra tentaperioden för i år

Då var det dags igen! Nästa vecka gör jag två sluttentor. Biokemi på måndag och farmakologi på onsdag. Jag lägger ner mycket jobb på farmakologin denna modulen. Vi läser om läkemedel för mag och tarmsystemet, blodet (främst antikoagulanter), läkemedel vid dyslipidemika, antiemetika och medicin som används vid anemi.




Jag tror nog det ska gå ganska bra. Känns som om hela denna modulen har varit en tentaperiod. Har suttit inne och läst sedan jag kom tillbaka hit strax efter nyår. Den 11e är det dags för gastroenterologin. Den känns lite som semiologin i trean. Väldigt tjockt med information fast inte speciellt svårt att förstå sig på. Inte som farmakologi som är både mycket information, konstiga namn och mycket kemiska reaktioner som inte är helt lätta att förstå sig på. Men allt ska in i huvudet på ett eller annat sätt. 

Att sitta och pränta in dosering tycker jag är värst. Ska det vara 200 mg/kg eller 2mg/kg? Ska det vara subkutan injektion eller intravenös? Ska man ge medicinen en gång i timmen eller en gång i veckan? Osv osv....


Jag hoppas allt slit ska ge utbetalning. Vet inte om jag orkar hålla detta tempot nästa modul också. Känns jobbigt att inte ha tid till att gymma eller träffa folk. 


Ni får gärna hålla tummarna för mig nu dessa veckorna som kommer!



I should hope so.

3 kommentarer:

Sofia sa...

Hej! Jag är jätteintresserad att börja studera i Cluj-Napoca HT-14, men jag har inte hittat någon som helst information vart jag ska vända mig eller vad jag behöver göra för att ansöka. Jag vet inte vart jag ska skicka sakerna. Ja, jag vet nästan knappt intill något. Jag undrar om du kan ge mig något tips om vart jag ska vända mig, eller om du kanske vet hur jag ska göra? Din blogg har gett mig en riktigt bra bild av hur det ser ut där nere, och det verkar som om de flesta trivs där! Vet du även om man måste göra något Cambridge test för att bevisa att man kan engelska? Skulle vara så tacksam för svar! Ha det så bra! MVH Sofia

Alexandra sa...

Hej Sofia! Det är nu över fem år sedan som jag ansökte till universitetet och sedan dess har allt förändrats. Jag vet tyvärr inte riktigt hur man går till väga idag. När jag ansökte behövde jag skicka in mina betyg både på svenska och engelska (vidimerade kopior). Samt personbevis och intyg från VHS. Då det var väldigt svårt att kontakta uiversitetet åkte jag ner till Cluj och lämnade in alla papper personligen. Försök att ringa dem och kolla vad du behöver för att ansöka. Fungerar inte det så rekommenderar jag att du åker hit och pratar med dem. Här är universitetets hemsida: http://www.umfcluj.ro/en/

Skulle det vara något mer du undrar så maila mig på alexandra_merzolez@hotmail.com

Mvh,

Alexandra

Anonym sa...

Hej Sofia! Vet inte om du ser detta, men jag hade också tänkt söka, även ifall jag bestämde mig sent ifall du ser detta kontakta mig! Simakaragah@hotmail.com

Alexandra, kan jag mejla dig med? Hörde precis att man måste ha VG i alla ämnen och jag har inte det, har MVG, VG, G! Kanske får åka ner dit då..

Skicka en kommentar