USMLE





Ja det blev lite mycket i skolan här om veckan. Några i klassen tog den här fina bilden på mig när jag sov under rasten på farmakologilektionen (jag sover inte under lektionerna mormor och morfar!) Det var dagen innan farmakologitestet som jag studerade så mycket inför. Och nu kommer snart tentaperiod nr två detta året! Börjar redan bli lite skakig. Biokemin känns mindre kul. Tack och lov för Lipincotts!


Det är mycket med usmle stegen nu. Det har blivit att jag följer dem ganska noggrant och repeterar flera gånger om dagen. Jag känner att det gör en sådan skillnad så otroligt fort. Jag använder olika källor som repeterar samma saker och där emellan använder jag Harrisons internal medicine böckerna. Vi hade ett test idag där jag satte varje fråga i gastroenterologin och då har jag bara läst igenom lärarens material sporadiskt och sedan repeterat mest från usmle. 

Tankarna kring att jobba i USA har funnits tidigare men efter alla skräckhistorier jag hört om det "fruktansvärda usmle-provet" hade jag lagt ner de planerna. Nu börjar jag nosa på dem igen. Det känns överkomligt nu när jag faktiskt hänger med så bra som jag gör. Att jobba i USA känns spännande. I alla fall en kortare tid. Men det är bara funderingar. 

Det är en väldigt rolig tid i skolan som sagt. Jag är pigg och glad. Håller mina rutiner och studerar när jag kan. Rutiner är viktigt för mig. Äta samma tider på dagen, lägga mig senast 22.00, gå upp 05.30. Samma rutiner varje dag i veckan håller mig i balans.


Detta blir dagens bild. Tagen efter testet vi hade idag. Jag var precis lika glad som jag ser ut. Vi pratade om magsår, polyper, cancer i mage och tarm och en del inflamatoriska tarmsjukdomar. Allt som har med mage och tarm känner jag mig väldigt säker på nu. Men det är dags att ta tag i levern på allvar. Jag har ett bra hum om levern men allt detta med hepatit, obstruktiv eller icke obstruktiv gulsot? Biliära problem osv. Är det något jag verkligen är bra på gällande levern så är det portal hypertension. De tjatar hål i huvudet på oss om allt som har med det att göra. 

2 kommentarer:

blåklint sa...

den översta bilden var så vacker ! Du ser ut som en sovande svan :)

Alexandra sa...

Åh, vad snällt sagt av dig! Alltid roligt att få komplimanger :D

Skicka en kommentar