Snökaos

Farmakologitentan gick jättebra. Vi fick frågor om "transporters of drug in blood" "Excretion of drug from kidney" och "G-protein coupled receptors, mechanism of action". Jag kände mig säker på allt med glömde ett protein på första frågan. Kan bli en tia ändå. Det svåraste just nu är patologisk fysiologi och EKG. Jag ska ta tag i det på allvar nu över lovet. Jag vet hur man läser av ett EKG problemet är alla patologiska ändringar i pqrst komplexet.

Det känns bra att det snart är lov så jag kan strukturera upp ett studieschema nu inför tentaperioden. Det är ett berg av information och jag är tveksam över hur jag ska tackla allt. Nu är jag tacksam för alla småprov under terminen som har tvingat mig att ha en någorlunda översikt på allt. I mitten av januari kör tentaperioden igång.

Just nu är det snökaos i Cluj. Så här såg det ut igår kväll


Och idag är det ännu värre. Runt en halvmeter snö ute på bakgården. Jag undrar hur trafiken ska klara av detta. Det känns väldigt skönt att vara inomhus. Denna sista veckan i skolan innan lovet kommer bli kämpig. Mörka tidiga morgnar i snökaos är inte riktigt min grej. Men det är bara en vecka kvar innan ledigheten. Nästan alla åker hem nu denna veckan så det är inte många kvar på lektionerna. Det blir nästan helt öde sedan mot jul. Detta blir min första jul någonsin som jag firar helt ensam. Men det är mitt val. Detta året får jag offra julen och ge skolan mitt allt. Sedan är det värsta över. Sedan är jag halvvägs i mål!

Det är så vackert i Cluj nu när de har suttit upp juldekorationerna över hela stan:


Lika vackert varje år. Om det blir så att jag byter till Sverige i fyran (jag vet att chansen att komma in är liten men jag hoppas ändå) kommer jag sakna Cluj. Väldigt väldigt mycket. Men det är saknaden efter familjen och problemen med ekonomin som gör det väldigt svårt att stanna kvar här.....

Men nu ropar böckerna på mig. Hoppas ni har det bra där hemma. Kramar från ett iskallt snötäckt Cluj!






1 kommentarer:

Afrouz sa...

Hej Alexandra! Har du övervägt och byta till danmark? Läser själv i Köpenhamn. Kolla upp det vet att en del har bytt över från Polen.

Skicka en kommentar