Behöver hjälp

Just nu sitter jag och strukturerar upp allt material inför jullovet. Det känns som om jag ska gå i ide och bunkrar upp inför vintern. Jag har sorterat och planerat sedan i måndags och jag försöker göra en plan för hur jag ska ta tag i allt. Jag har insett att min största svaghet är EKG i patologisk fysiologi. Jag kan grunderna gällande EKG men jag behöver en bok som fokuserar på patologiska ändringar i PQRST-komplexet. Internet hjälper inte och mina anteckningar ser ut som hieroglyfer som bäst med olika kurvor och siffror överallt. Jag förstår inte hälften av det. Jag har försökt med Internet men det hjälper mest för att förstå sig på EKG generellt. Jag behöver en bok som går igenom de vanligaste patologiska förändringarna och hur man identifierar dem. Men också lite basics så som att räkna ut medianpuls och tachycardia samt bradycardia. Jag känner mig väldigt osäker på det mesta som har med just ekg att göra och eftersom en tredjedel av sluttentan i patofysiologi ska handla om just ekg och olika patologiska ändringar i pqrst-komplexet så börjar jag bli orolig. Så jag undrar: 

Är det någon som läser bloggen som kan rekommendera en bra bok om EKG och de vanligaste förändringarna i pqrst-komplexet?

Jag har hittat många alternativ på adlibris men jag skulle vilja höra vilka böcker som hjälpt andra läkarstudenter innan jag bestämmer mig. Det finns tusentals att välja mellan. Så maila gärna mig eller skriv kommentarer om ni har någon bra bok att rekommendera. Det måste vara en bok på engelska dock. Något i stil med pathophysiology of the heart med fokus på ekg. Hade varit fantastiskt om ni hade lite tips.

Nu ska jag iväg på kirurgi. Jag hoppas på att få se något intressant idag. I början av terminen var allt väldigt fascinerande men nu har jag sett så många operationer speciellt "varikosa vener" tror jag det heter på svenska. Operationer där de tar bort utvidgade vener oftast på äldre personer. Jag hade velat se något mer komplicerat. Deep vain thrombosis hade varit intressant. Det har vi läst mycket om.

Hoppas ni får en bra dag!




4 kommentarer:

Anonym sa...

http://ecgepm.files.wordpress.com/2012/01/the-only-ekg-book-youll-ever-need_-5th-ed_by_mik.pdf

"The only EKG book you'll ever need" som PDF :)
/Läkarkandidat T5 i Uppsala

Blaklint sa...

Tack för omtanken ! Tyvärr mår ja inget vidare då ja åkt på en dunderförkylning som slagit ut mig ordentligt. Inte jobbat på snart en vecka och det har varit sparsamt med studerande då inget verkar vilja fastna. Men det ger sig förhoppningsvis snart och man slipper bli liggandes under julhelgen . :)

Anonym sa...

sverker jerns ekg bok!

Anonym sa...

Hej! Ska du inte uppdatera, hur var din jul? Kan du lägga upp lite bilder på ditt liv i cluj? *nyfiken*ha det bra

Skicka en kommentar