Vad hände?







Jag tänkte först inte skriva om vad som har hänt med skolan men nu när det har gått några dagar känns det som att det är bättre om jag kan förklara vad som hänt istället för att folk spekulerar. Det blir också en varning till er andra som ska börja studera här i Cluj så att ni inte gör om samma misstag som jag gjort.

Jag har återigen gått på samma mina som jag gjorde i slutet på år ett, jag har inte kollat upp vad som gäller till hundra procent och nu får jag betala för det. Big time.

I början av sommaren la jag upp en plan med sekreteraren på dekanatet. Vi tittade på mitt betyg från tvåan och la upp en plan för septembersessionen. Hela sommaren jobbade jag sedan på att få upp mitt betyg till 45 credits vilket inte var några problem. Det spelade dock ingen roll eftersom jag HELT hade missat hur creditsystemet fungerar. Jag trodde att de femton creditsen man får ha över gäller per år, att man varje år kan lämna femton credits om man vill vilket var min plan i början av sommaren. Det hade fungerat om det inte var så att jag hade informatiken kvar från ettan. Femton credits är nämligen det man får ha över sammanlagt från de åren man studerat totalt. Det vet jag nu.... Hade jag bara hört mig för exakt hur systemet fungerade i början av sommaren hade det inte varit några problem. Jag känner mig som den största idioten i världshistorien just nu.


I torsdags när jag skulle lämna in mina praktikpapper tittade sekreteraren förvånat på mig och sa att mitt namn inte fanns på listorna över dem som var vidare i trean. Jag var övertygad om att något var fel och bad henne ta fram mina betyg och dubbelkolla. Då visade hon i datorn hur de räknar med creditsen och insikten om att jag hade uppfattat allt fel kändes som en rak höger. Jag tappade andan, vad ska man säga i en sådan situation när allt man byggt upp under månaders tid bara rasar framför ögonen på en? Första tanken var att skita i allt. Att släppa utbildningen och åka hem och börja på nytt i Sverige.

Men nu några dagar senare känner jag att jag inte vill ge upp. Jag måste fortsätta kämpa trots att dessa åren har känts som att trampa vatten i motvind. Mitt problem är inte studierna, jag kan läsa och lära mig utan problem, mitt problem är min totala avsaknad av struktur och känsla för planering. Att det ska vara så fruktansvärt svårt! Jag är så arg och besviken på mig själv.

Så, nu är det dags för complementary year för ANDRA gången! Skammen och förnedringen är total men så måste det bli. Efter detta året börjar jag trean helt utan resttentor så det känns som att det inte är en helt dum ide att få gjort alla de tentor jag lämnat inför trean som ska vara det mest utmanande året på hela utbildningen.

Jag förlorar två år av CSN lån nu vilket innebär att jag måste jobba varje minut av varje sommarlov jag har för att kunna försörja mina sista två år på utbildningen. Detta året får jag hjälp av min familj samt en liten summa från CSN om jag har tur. Jag vet inte hur jag ska få ekonomin att gå ihop detta året men det måste gå. Så enkelt är det.

Det är så fruktansvärt pinsamt. Och det är ingen annans fel än mitt!

7 kommentarer:

Anonym sa...

CSN kan förlänga lånet om man ligger mitt i eller under de senare delarna av utbildningen.

//Någon du hjälpte med information om Cluj.

Anonym sa...

Shit asså! hoppas du fixar detta, men som jag fattat det rätt, du kunde inte gå in i trean för att du hade ett ämne från första året? och andra frågan är om detta var andra gången fick du göra om ettan eller??

Hoppas du klarar tentorna och kommer vidare i trean!!

Anonym sa...

Jag beundrar verkligen din styrka, jag hade nog gett upp och åkt hem.. Lycka till och kämpa på! Jag läser själv till läkare i Ungern, och vet hur tuff utbildning det är.. Jag blir inspirerad av din blogg och önskar dig allt gott :)

Anonym sa...

Sjuuuuuuuukt, kämpa på. Vet en till som råkade ut för detta förra året, fast han läste på tandläkarprogrammet i Cluj. :/ Det är no mercy som gäller i Cluj eller?

Anonym sa...

tycker du ska vara stolt över att du orkar fortsätta! Lycka till och tack för att du skildrar dina upplevelser och tankar

Anonym sa...

tycker inte att det är pinsamt alls! DU är sååå modig och stark att du berättar detta än att lida i tystnad! Vill nästan säga grattis! MEn ändå, det är bara att fortsätta och inte släppa taget om din dröm!

Inspiration =)

Alexandra sa...

Vad fina ni är! Blir så glad när jag läser era kommentarer. Jag försöker ta mig ur svackan och fokuserar på att ta mig upp igen. Jag har börjat läsa de kurser jag har kvar och jag vet att det inte är några problem för mig att klara tentorna, mitt stora problem är att jag inte får ut tillräckligt med pengar från CSN och jag vet inte riktigt hur jag ska lösa det just nu. Har ni mer frågor så maila bara så svarar jag asap: alexandra_merzolez@hotmail.com

Många kramar!

Skicka en kommentar