Gör om, gör rätt



Har inte haft någon tid att skriva nu denna veckan. Jag har haft fullt upp med att springa på dekanatet och försöka få ordning på ett schema för året. Jag hade hoppats att jag skulle kunna vänta med att betala skolan tills min första våg av CSN pengar kommer men jag fick reda på idag att min närvaro på lektionerna inte räknas innan jag betalat och jag måste därför hosta upp pengarna snarast.

Det blir som vanligt min stackars familj som får hjälpa mig. Utan dem hade jag aldrig kunnat studera här. Jag har en sådan otrolig tur.

Imorgon ska jag betala och då är alla kostnader täckta för skolan. Jag läser väldigt få kurser detta året och ska därför försöka mig på att hitta något jobb, barnflicka eller liknande. Jag hade åkt hem och jobbat om jag kunde men även om man kan säga att jag läser på distans nu detta året är det fortfarande obligatorisk närvaro på lektionerna. Missar man fler än två labbtillfällen riskerar man tex att inte få göra sluttentan så jag måste stanna här och sköta min närvaro till hundra procent

Det är just därför jag sitter i denna sitsen nu och får läsa om kurser, jag gick inte på alla lektioner och fick inte göra sluttentorna. Jag har lärt mig den bittra läxan att man aldrig ska skjuta upp saker, även om man kan "klara av dem utan problem senare".

Så detta året läser jag de ämnena jag inte fått tenta av från tvåan pga frånvaro (och ett ämne från ettan). Termin ett läser jag informatik, medicinsk historia och genetik. Eftersom varje ämne har en praktisk och en teoretisk del blir det sex lektioner i veckan. Nästa termin läser jag epidemiologi, genetik och MCS (en fortsättningskurs på informatik). Genetiken blir det jag kommer studera mest på fritiden. Jag ser fram emot att fördjupa mig på biblioteket nu när jag har tid.

Jag klamrar mig fast vid min utbildning för livet och jag tänker inte släppa i första taget. Efter detta året börjar jag trean med ett fullständigt betyg utan resttentor bakom mig.

Tack underbara morföräldrar för att ni har gjort detta möjligt för mig




7 kommentarer:

Anonym sa...

Ja hjälp vilka underbara morföräldrar du har ,helt fantasktiska, glädjer mig att du inte GER UPP ! har man en dröm så har man och det kommer att löna sig i framtiden, då du med stolthet kommer bära läkar rocken och veta varje gång du tar på dig den att den har inneburit maassa tid , tårar, sena nätter, te, kaffe och hårt arbete ! och jag tror jag har berättat det för dig att det är mödan till målet som gör det hela värt. med andra ord finns inget att skämmas över man lär sig av sina misstag, det gör alla, en naturlig del i inlärningsprocessen ! inklusive jag själv ! Och ekonomiska bekymmer har vi alla ...det kanske inte är en jättestor tröst men en liten, tror jag hade knappt 1300 kronor kvar när alla räkningar och allt va betalt å leva på ,suck ! men jag har blivit en baddare att leta i skafferiet, äta mera vegetariskt och blivit uppfinningsrik, att uppskatta det jag har och aldrig ta något för givet ! nu skall jag iväg å repetera lite till innan ja skall pysa för att tenta av fysik a kursen ! vädret här i gbg är strålande höst da ! ha det gott kram Blåklint :)

Anonym sa...

jag tycket du ska ge upp, du har gått om 2 år redan av 2 år, hur kan man lyckas med det?

SLÖSA INTE PÅ DINA FÖRÄLDRARS PENGAR, åk hem istället.

Alexandra sa...

Tack blåklint. Klart jag inte ger upp. Hoppas det går bra för dig också där hemma med tentorna.

Kramar

Micca sa...

Suttit och läst igenom hela din blogg och måste bara säga you go girl!!
Tycker det är grymt att du står ut och kämpar och tycker det är otroligt
Intressant att läsa om din resa :)
Kram

Anonym sa...

jag beundrar dig för din styrka!!

Anonym sa...

Grattis på Veronica =)

Patrik L sa...

..hittade precis din blogg, shit vilken cool tjej du är! Keep up the good work! :)

Skicka en kommentar