Fullproppad helg

I helgen har det varit födelsedagskalas för tre av mina kära vänner. Och vi har firat både fredag och lördag. Jag är helt slut, har pluggat, simmat och firat hela helgen.

Först ut var våran vackra sångfågel Sadie


På lördagen var det dags för Luzmilla och Alexandra.

Vi hade jätteroligt och det var skönt att komma ut bland folk igen. Annars sitter jag mest hemma och pluggar. Jag har mått så dåligt dessa veckorna att jag inte velat ta mig ut speciellt mycket.

Jag har passat på att färga håret:



Rumänien är lite som Italien, folk blir galna när de ser blondiner och jag tycker det är ganska jobbigt. Jag trivdes bra i blont men det är mycket skönare att ha en mörkare ton. Speciellt när jag är typ två meter lång och redan syns som det är. Det skulle bli brunt med en hint av rött men som vanligt blev det något helt annat. Det kostar för mycket att färga igen så jag ska försöka låta min egna mörkbruna hårfärg växa ut nu.



Tänkte skriva lite om det som händer nu för tandläkarna här nere. Jag tycker det är så sorgligt och jag vet inte vad jag hade gjort om det hade hänt mig. Nu i fjärde året blir hela deras undervisning på rumänska. Utan undantag. Allt material och alla genomgångar ska vara på rumänska och vad jag har hört får man inte ens ställa frågor på engelska. Jag tycker det är idiotiskt! Visst att man ska lära sig rumänska så att man kan prata med patienterna här nere men kom igen! Lektioner på avancerad medicinsk rumänska för folk som knappt kan hålla en vardaglig konversation på rumänska. Det är tyvärr så att rumänskalektionerna ofta hamnar i skuggan av andra stora ämnen vi läser som tex anatomi och fysiologi. Jag hoppas innerligt att denna bestämmelsen tas tillbaka. Jag kan hyfsad rumänska men jag hade aldrig kunnat studera alla ämnen på rumänska i vilket fall. Det är svårt nog på engelska.


Eftersom jag vet att många utav er som läser bloggen är intresserade av att komma ner hit till Rumänien och studera så tänkte jag då och då länka till andra bloggar där folk skriver om utbildningar runt om i landet. Igår hittade jag en tjej som studerar i Bukarest:
http://bucharestmedicine.blogspot.com/


Annars kan jag berätta att jag är positivt överraskad av informatiken detta året.När jag läste informatik för tre år sedan var allt väldigt annorlunda. Men kursen har utvecklats och jag lärde mig mycket som var användbart förra gången. Jag har en bra hjälpsam lärare också så labbarna känns riktigt roliga. I genetiken har jag fått den läraren jag ville ha. Så mycket hänger på vad man får för lärare. Första terminen vi läste genetik hade jag en labblärare som pratade sluddrig engelska i två timmar medan vi fick stirra på en skärm under hela lektionen. Lärarinnan jag har nu håller en aktiv diskussion där vi får prata och diskutera allihopa och det ger mig mycket mer. Jag älskar henne. När det gäller history of medicine har jag inte mycket att skriva om. Det är en kurs som inte väger så tungt kan man kanske säga :)

Nu ska jag iväg och simma. Det är helt otroligt vad det ger mig mycket. Jag orkar så mycket mer. Jag känner mig stark och uthållig och på bara två veckor har kärlekshandtagen jag la på mig under allt tentaplugg försvunnit. Nästan helt. Jag hatar all form av träning annars men simma kan jag stå ut med. Det känns lite som att alla problem rinner av en i det kalla vattnet också.

Och om ni är lika beroende av kaffe som jag, kolla in detta och drick med gott samvete!
http://www.youtube.com/watch?v=OTVE5iPMKLg


Hoppas ni får en bra dag!


6 kommentarer:

Anonym sa...

vet du varför man har bytt till rumänska?? För att skolan skiter fullständigt i er och inte vill att ni ska avsluta utbildningen, istället ska ni hoppa av....

Alexandra sa...

Tur att jag aldrig kommer hoppa av då ;)

E sa...

Kul att du skrev om min blogg, planerade själv att skriva i bloggen att din också existerar, vilket jag ska göra i nästa inlägg! Jag följer din blogg, ganska kul o se hur alla andra har det. Och det verkar gå bättre för dig nu när problemen (förhoppningsvis) är lösta, glad för det! :)

Anonym sa...

vi har också ett annat prolblem angående höst1 och höst 2 som blev förflyttat till juli månaden. Omöjligt eftersöm det är en vecka efter tentaperioden avseende termin 2. Hoppas Alex att du vett detta.

Caroline sa...

vad simmar du för något? bröstsim eller? och hur länge? hur ofta? själv sugen på att förlora ngra kilo nämligen..

Alexandra sa...

Hej Caroline. Jag simmar varannan dag och då kör jag full fart i en timme. Jag kombinerar fyra längder på mage då jag nästan bara använder armarna (krål/bröstsim) och fyra på rygg då jag bara använder benen. Så kör jag så under en timme, jag har aldrig rasat så fort i vikt så det rekommenderar jag om du vill förlora några kilon snabbt och smidigt utan att svettas på gymmet/ springa utomhus (vilket är min personliga mardröm)Lycka till!

Mvh,

Alexandra

Skicka en kommentar