Varför är det så svårt?



VARFÖR kan jag aldrig hålla mig till mina planeringar!? Jag blir galen på mig själv. Jag skulle börja med histologin i måndags men jag är fortfarande inte klar med fysiologin. Allt tar längre tid än jag räknat med och min studieteknik är väldigt ineffektiv. Jag antar att jag sätter upp för höga krav men tiden krymper och det är bara ca tre veckor kvar och jag är inte ens klar med förberedelserna för den första tentan. Hittills har jag täckt:


Njurarnas funktion.
Hur de producerar urin och absorberar ämnen tillbaka till blodomloppet osv.



Endokrina systemet.
Olika hormon och deras effekt på olika organ. Tex bukspottkörtelns effekt på glukosnivån i blodet.


Fortplantningsorganen.
spermatogenes, ägglossning osv





Matsmältningssystemet är sista kapitlet vilket jag nu är halvvägs igenom. Efter det har jag hela den praktiska delen kvar, alla labbarna, så jag antar att detta kommer ta hela veckan ut innan jag känner att jag har koll på allt. Hur kunde jag planera så fel!? Jag har inte råd med övertid!

Min plan just nu är att lägga det mesta av krutet på fysiologin eftersom jag har hört att den är den tyngsta tentan. Så får jag satsa på lägre betyg i mikrobiologi, histologi och rumänska.

Jag är så fruktansvärt stressad inför tentaperioden nu. Kan knappt sova om nätterna. Allt jag har tänkt på i snart tre månader är huruvida jag ska ta mig vidare till trean nu eller ej. Just nu är det allt som spelar någon roll. Jag ser inte bortom dessa fyra tentorna, nu är de mitt liv och det finns ingenting utöver dem. Kommer kännas så konstigt när det är över. Så tomt att inte ha något som hänger över mig och stressar mig varje vaken minut av dygnet. Vågar knappt tänka på glädjeruset jag kommer känna om jag klarar detta. Glädjetårarna. Jag vågar inte ens tänka tanken.....



Just nu får jag många mail av folk som undrar om utbildningen. Vill passa på att rekommendera att ni läser detta: http://romedicine.blogspot.com/2010/09/tips-till-er-som-ar-nya-i-cluj.html
Ett inlägg med lite tips och svar på vanliga frågor.

Sist men inte minst. En passande låt för sinnesstämningen:

http://www.youtube.com/watch?v=h8tuTSi6Sck

Hoppas ni har det bra hemma i Sverige. Tänker på er varje dag. Saknar min lille gris Yoda också. Stackars mamma får dras med min svåra vovve som är lika söt som han är brutalt envis och bestämd. Men det underlättar otroligt mycket för både honom och mig. Varje minut jag tjänar är värdefull och min lille kille har det så bra i Sverige.

Tillbaka till böckerna

7 kommentarer:

Eva 76an sa...

Hej, förstår inte riktigt. Är det inte sommar uppehåll nu? Är det "gamla" tentor som du ska göra eller är det nya som kommer med nästa termin?

ilket som så tror jag du kommer fixa det galant, alla fyra.. Håller tummarna för det iaf..

Anonym sa...

Har du svårt för studierna? Kämpar du för mycket? (det är inte bra för hjärnan)

Anonym sa...

hoppas det går bra alex! jag tror på dig ;)

/clujstudent

Anonym sa...

Kära älskade vännen min! Du ser så olycklig ut att det är svårt att titta på kortet du la upp i förra inlägget =( Du är envis som synden dock, så jag vet att du kommer klara det =) Anledningen till att din planering inte går ihop tror jag är att du är så uttröttad på det här eftersom du inte ger dig tid att slappna av och låta din hjärna ta in allt den har lärt sig. Det i längden gör att du måste traggla det fler gånger...det tar tid, och då blir du ineffektiv. Jag tror att du skulle tjäna på att aktivt vila och tänka på annat några gånger om dagen. Jag förstår dock att du känner att det skulle vara slöseri med tid. Men du sparar egentligen tid om du gör så =) det har i alla fall jag tydligt märkt av de gångerna jag har varit tvungen att råplugga. Du vet ju hur duktig jag är när det gäller självdiciplin...hm hm...Därför samlar jag på ofta på mig ett berg av saker att göra med väldigt lite tid att göra det på. När jag hade som mest på bordet räknade jag ut att även om jag krympte min sömntid till endast 4 timmar per natt skulle jag ändå inte hinna. Så jag greppade problemet från en annan vinkel d.v.s. vilade mer, då blev jag mer effektiv när jag väl pluggade och klarade därför av att få gjort allt till deadline. Som en vis person en gång sa: "Människan är ett lustigt släkte, hon gör samma sak om och om igen, men varje gång förväntar hon sig ett annat resultat." Du klarar det här hjärtat =) Men glöm inte att andas =) Det behövs läkare som du =) Trooo miiig! Det finns aldeles för många besserwissrar där ute som inte lyssnar, sådan är inte du och det är guld värt =) Puss på dig! Saaaaaaknar dig! /Veronica.

Anonym sa...

Hejsan.

Jag är nyfiken på varför du har tentor kvar? var inte alla fixade i juni när ni hade tenta perioden? eller är detta ngt extra?

Jättrebra blogg annars!!

Anonym sa...

tja alexandra, jag är liksom du, student. Jag har så svårt att få ekonomin att gå ihop. är det ngt du också känner igen? kan du inte ge lite "spara" tips?kram

Alexandra sa...

Tack för fina ord! Kämpar på och hoppas att fysiologin blir klar imorgon! Veronica, jag har en jättebra ide! Mailar dig om det asap! Jag har kvar tentor jag måste göra nu i september. Tentor som jag sköt upp under terminen (dumt nog) därför har jag inget sommarlov utan har stannat i Rumänien för att plugga hela sommaren :)

Mvh

Skicka en kommentar