Energitips!

Tips till alla trötta studenter

Jag har haft mycket problem med att jag ständigt är trött/sjuk men jag tror att jag har lyckats hitta en lösning nu äntligen. Energibrist är det eviga problemet, inte minst för läkarstudenter. Ofta hjälper inte kaffe/koffeintabletter.
Jag har börjat med en ny rutin som jag har kört med nu i snart tre veckor och det känns som att den fungerar bra. Jag blir klar i huvudet och kan fokusera bättre när jag studerar. Jag älskar känslan av att vara pigg och uppmärksam i skolan. Finns det något värre än att släpa sig till en tre timmar lång föreläsning när man är trött och hängig. Och sedan sitta där och knappt förstå vad läraren pratar om eftersom hjärnan känns som deg. I think not. Så jag tänkte dela med mig av mina erfarenheter. Jag hoppas att det kan hjälpa fler som har haft samma problem med ständig trötthet:

Morgon:

Hemligheten är hur jag startar dagen. Jag har tidigare undvikit frukost. Jag brukar bli illamående och seg av att äta mycket på morgonen så jag äter väldigt lätt. Tex fil med lite flingor i, kanske lite frukt. Inte mer än en tallrik. Oftast dricker jag en activia med fibrer och lite frukt till den. Inga mackor eller så. Det bästa är om man kan göra en smoothie med lite musli i.
Nu till det viktiga:
Varje morgon dricker jag ca tre shotglas aloe vera (min mammas påfund). Det kan göras före eller efter maten.

Jag har förövrigt alla grejerna på bilden tack vara min aloe vera älskande mamma. Jag trodde inte på hela grejen innan men jag måste säga att jag har börjat må bättre efter att jag har börjat dricka det varje dag.

Efter tre shots aloe vera äter jag en vitamax, multivitaminer med 34 vitaminer, mineraler, aminosyror och naturliga extrakt. Här är ett utdrag från en kommentar om Vitamax jag hittade på ett forum:

"It contains six natural extracts,for example Ginseng, that are essential to most metabolic processes in the human body.And of course the 28 vitamins and minerals,each within the daily recommended doze.It gives me for instance a great amount of energy for my daily routine,more focus,lowers my stress,and enhances my physical attributes.It also help me prevent cold or other infections,since I tend to something every season.This is the only nutrient surplus I take daily,and in my opinion it’s worth the price.I can actually feel the difference if I’m not taking it for a few weeks.That is not a bad thing,as my body is used to get a bigger and various amount of vitamins and minerals,and if I don’t take the complex for a time but still maintain my same routine the natural response is feeling more tired and out of focus than usual."

Kort och gott, Vitamax ger mig energi och alla vitaminer och mineraler jag behöver. Jag tyckte mig känna skillnad redan första dagen.

Allt detta avrundar jag med en stor kopp kaffe. Jag vet inte vad jag skulle göra utan kaffe. Jag brukar kalla det för "livets vatten".
Efter den koppen brukar jag vara överpigg. Men det lägger sig sedan och jag känner mig istället utvilad och klar i huvudet. Uppmärksam och glad. Det är otroligt vilken skillnad det är mot förr när jag brukade gå i en grötig dimma fram tills klockan 16.00 då jag brukade vakna till.

Lunch:

För att inte krascha totalt efter en sådan lätt frukost brukar jag undvika mycket kolhydrater till lunchen (potatis, pasta, ris etc) och istället äta mycket kött (vitt kött). Oftast kyckling och sallad, max två potatisar. Men lite kolhydrater måste man ha för att orka med dagen. Tänk på det morfar, att du ska äta mer kött och mindre pasta och potatis. Det är jätteviktigt! En gång i veckan kan du unna dig lite godis och extra kolhydrater på tallriken.

Middag:

Här brukar jag försöka äta mycket sallad och lite mer kolhydrater än jag gjorde under lunchen. Jag äter middag runt 18 och försöker trycka i mig mycket kött tills jag är proppmätt så att jag inte blir hungrig igen runt 21.00. Äter jag för sent och låter magen jobba under natten brukar jag vara tröttare på morgonen har jag märkt.


Jag är absolut ingen expert på vad man ska/inte ska äta. Allt detta är baserat på vad som fungerar bäst för mig. Andra kanske tex behöver äta mycket mer på morgonen för att orka. Men har ni provat allt annat så rekommenderar jag att ni testar detta i två veckor.


Nog med tjat om kost. Det är glest med inlägg som ni märker eftersom det inte finns mycket att skriva om. Jag studerar mycket fysiologi och denna veckan mikrobiologi
eftersom vi har ett prov på fredag. Vi läser om bakterier och antibiotika. Det är väldigt mycket. Här kommer ett spännande utdrag:

"RICKETTSIACEAE FAMILY
Rickettsiae family includes 3 genera: Rickettsia, Coxiella and Ehrlichia General characteristics -small gram negative cocobacilli that stain poorly -obligate intracellular parasites (require growth cofactors: NAD, ATP)=> will not grow on artificial media Clinical diseases and epidemiology Are produced by insect bite or contamination of abraded skin with fecal material from an infected insect (ticks, fleas, lice, and other vectors) 1. In U.S.A: Rocky Mountain spotted fever, epidemic typhus 2. In Europe: epidemic typhus, murine typhus, Q fever (caused by Coxiella burnetti) 1. Rocky Mountain spotted fever caused by R.rickettisae -is most prevalent in individuals younger than 19 years of age, males (affected twice as often as females), during summer months -history of tick bite (risk:20%) -incubation of 7-10 days -chills, fever, myalgia, severe headache, morbilliform rash (begins peripherally-on palms and soles) and spreads centripetally to the trunk -if untreated permanent organ damage and death can result ( 35%) 2. Epidemic typhus caused by R.prowazekii is the most severe of the rickettsial diseases -appears during spring and summer months -the main symptoms are: fever, headache, malaise, myalgia, prostration and a rash (most pronounced on the trounce) -CNS and myocardial involvement become clinically obvious and death may ensue. (10-60%) -patients who survive may experience a relapse several years later (Brill’s disease) 3. Q fever is caused by Coxiella burnetti -influenza-like syndrome or bronchopneumonia -rarely become bacteremic and lead to hepatitis, endocarditis or meningoencephalitis Laboratory diagnosis A. Direct diagnosis has low utility because is both dangerous and difficult. 1. Sample collection: blood 2. Microscopic examination:direct microscopic examination has no utility. Direct immunofluorescence: identification of R.rickettsii in skin lesion biopsy samples allowing a diagnosis as early as 3-4 days into the illness. 3. Isolation on embrionated egg, tissue culture and guinea pig"

I lördags var jag på födelsedags-brunch. Det var en mysig omväxling. Här kommer lite bilder:



Tjejerna hade bakat och fixat så fint. De har gjort allt på bilderna själva.

Här har vi födelsedagsflickan i mitten. Söta Michelle. Massa grattis!

Hade jättemysigt och åt tills det kändes som om jag skulle spricka.

Nu ska jag iväg till fysiologilektionen. Hoppas ni har en bra vecka. Om ni har frågor om utbildningen så lägg till mig på msn är ni gulliga: alexandra_merzolez@hotmail.com

Jag hinner knappt läsa mina mail så det är bättre om ni frågar på msn så får ni svar direkt! Kram

6 kommentarer:

Anonym sa...

hej vad bra att du hittat ett sätt att bli pigg på, men har du kollat dina sköldkörtelhormoner? hypotyreos är ju rätt vanligt o lömskt =(

Anonym sa...

Bara för att man inte orkar få i sig vettig mat eller kan se till att bli trött och sova efter träning, kanske man, framförallt som blivande(?) läkare, inte ska stoppa i sig massa preparat som inte är vetenskapligt positivt främjande, men främst ändå inte erkända av läkemedelsverk etc. Hur ska du då ställa dig inför dina patienter när detta inte går att rekommendera? Det är emot många stadgar ska eller borde du veta.

Gör idrottsmän samma sak kallas det visst inget annat än - doping.

Alexandra sa...

Har också spekulerat lite kring hypotyreos och ska kolla upp det när allt blir lugnare i skolan. Ang mina "preparat" som jag stoppar i mig så behöver du som skrev den senaste kommentaren inte vara orolig. Jag ska verkligen vara försiktig med att stoppa i mig "massa preparat". Gud förbjude att man stoppar i sig vitaminpiller och aloe vera. Som andraårig läkarstudent hade jag ingen aning om att det gick emot "många stadgar" måste jag erkänna.

Anonym sa...

Inte nog med att du strider mot alla etiska och sociala riktlinjer inom läkaryrket med dessa illegala preparat - du stödjer säkerligen tvångsprostitution, människohandel och folkmord också. Ha detta i åtanke nästa gång du glufsar i dig dessa helvetespastiller! Dessutom tycker jag att du som läkarstudent, antas torde kunna, utan några som helst problem, slänga ihop en "Coq Au Vin", plugga inför farmakologin och ta en joggingrunda i parken simultant. Det finns för i helvete gasolkök. HSAN kommer stå i givakt och hälsa dig välkommen på flygplatsen om 4 år!

Alexandra sa...

Fantastisk kommentar! Jag älskar den fräna doften av sarkasm.

Anonym sa...

hehe fast jag tror inte att d har hypotyreos, du e ju så smal o snygg! =)

Skicka en kommentar