Tips till nya studenter i Cluj

Vill börja med att belysa ett problem för alla er som har sökt till universitetet och väntar på svar från skolan. Det så kallade "letter of acceptance". När jag sökte till skolan (för snart tre år sedan) fick vi aldrig det pappret skickat till oss, det var bla därför jag åkte ner till Cluj-Napoca tidigare. För att fixa med alla papper osv. Jag rekommenderar att ni tar kontakt med en agentur när ni söker till universitetet. Att sköta allt själv är väldigt krångligt. Jag anser att agenturerna är värda de pengar de tar för att hjälpa till med alla papper/boende. Hittills har jag hört mycket bra om medinro och eftersom många har undrat vart dom ska vända sig så rekommenderar jag dem.

Jag har också fått frågan om jag har mailadresser till andra studenter som ska börja nästa termin. Om ni vill får ni gärna skicka era mailadresser till min mail så kan jag göra en lista och skicka runt. Det är jätteviktigt att ni håller ihop och hjälper varandra när ni kommer ner hit. Jag hjälper er gärna med de frågor ni har men eftersom det var så längesedan jag sökte in så kommer jag inte ihåg exakt hur man ska gå till väga med alla nödvändiga papper osv.

Min mailadress är: alexandra_merzolez@hotmail.com
Och återgigen, har ni frågor får ni gärna lägga till mig på msn på samma adress. Jag brukar inte ha tiden att svara på långa mail men på msn får ni svar direkt :)

Annars pluggar jag för fulla muggar.
Alltid känns det som om tiden rinner mellan fingrarna på mig. Jag har haft ganska bra koll på fysiologin under terminens gång (tack och lov!) men ändå känns det som att jag aldrig kommer hinna läsa på allt tills på onsdag. Jag har pluggat nästan konstant sedan i tisdags. Inför seminariet ska vi ha koll på:

Det endokrina systemet
-Hypofysen och dess hormoner
-Bukspottkörteln
-binjuremärgen
-Benfysiologi
-Könsorganen


Jag måste erkänna att jag inte tyckte att det var speciellt kul att läsa om njurarna. Det vi läser nu känns mycket roligare. Har fått många aha-upplevelser de senaste dagarna.

Nu ska jag kasta i mig vitamax, aloe-vera och dagens kaffedos sedan blir det till att studera fysiologi tills kl 16 då genetiklabben kör igång. Massor av kramar! (håll tummarna på onsdag!)


(det betyder "arbeta hårt och var snäll mot folk" mormor och morfar)


4 kommentarer:

Anonym sa...

Då det kostar flera tusen att söka genom en agency skulle jag rekomendera att, som jag, gå in på följande länk: http://www.umfcluj.ro/Detaliu.aspx?t=Admitere-2011
Det står inget där än eftersom informationen måste uppdateras för 2011, men den brukar läggas upp närmare Juni månad.

Det var där jag hittade allt jag behövde om hur man skulle gå tillväga för att söka, t.ex vilka dokument man skulle skicka osv.
Om man bara följer deras lista behöver det inte va särskilt krångligt. Det gick ganska smärtfritt för mig.

Jag fick även ett Letter of acceptance där det stog lite extra info såsom när man skulle infinna sig på skolan, betala tuition fee mm.
Om något är oklart kan man även ta kontakt med skolan genom telefon då de är mkt hjälsamma med att besvara frågor.

Alexandra sa...

Tackar för tipset. Hoppas det hjälper många. Som sagt var det tre år sedan jag sökte så jag är glad att höra att saker och ting har blivit bättre :)

blaklint sa...

hej! va skönt att allt rullar på för dig:) njurarna är allt spännande tycker jag då jag jobbar på en sådan avdelning, man märker hur allt hänger ihop, hur lurig och tysta njursjukdomar är dock , men ja förstår dig man kan inte tycka om allt, jag suckar över kemiska uträkningar som jag inte alls tycker om, men biokemin däremot är kul ! och ja jag önskar också att dagarna hade mer än 24 timmar ! kram

Anonym sa...

Man behöver ingen "letter of acceptance" längre. Förut sökte man först genom ministeriet men nu gör man det direkt via skolan. Bara skriva ut ett intyg från VHS som visar att man har läst och klarat gymnasiet och sen skicka till skolan alla papper som behövs. That's it!

Någonstans i Augusti kommer ni som ansöker nu att få ett papper som säger ifall ni fått plats eller ej, instruktioner medföljer.

Skicka en kommentar