Praktikplaner och avslutat fysiologiseminarium

Gud vad skönt det var att bara få vila igår. Komma hem och inte behöva stressplugga. Man värdesätter inte sin fritid om man inte måste offra den långa perioder. Igår satt jag och pratade lite med en kille som sökt till Cluj nu till höstterminen och han berättade att seminarium ser lite annorlunda ut på utbildningarna i Sverige. Jag vet inte om det gäller alla utbildningar dock. Vad jag förstod så brukade deras seminarium vara mer ett diskussionstillfälle där man lär sig genom att diskutera ämnet i fråga i grupp. För oss är ett seminarium ett prov på hälften av det vi läst under terminens gång. Resultaten av alla småprov och seminarium räknas in i slutbetyget. Det innebär att om man fått en fyra på sluttentan och har gjort bra ifrån sig under terminens gång så kan man bli höjd till en femma och klara sig.

Jag hade önskat att vi hade fler frågor under våra seminarium. Vi har oftast två eller tre frågor på ca fem kapitel. Det känns inte riktigt rättvist. Har man läst mycket så vill man ju visa vad man kan. Och har man fokuserat mindre på något som känns mindre viktigt och istället prioriterat det som är komplicerat och svårare att förstå sig på så känns det surt att få ett lågt betyg baserat på två frågor.



Igår gick det i alla fall helt ok. Vi fick följande frågor:

I Structure of the thyroid gland
II Calcitonin

III Spermatoza

Ganska lätta frågor. Ettan och tvåan kunde jag som ett rinnande vatten. Rabblade upp allt jag kunde om cellerna i sköldkörteln. Vad för hormon som utsöndras och vad de har för effekt. Jag skrev en hel sida om kalcitonin och hur det påverkar kalcium-nivåerna i kroppen och dess roll i benutvecklingen. (jag har lite svårt att hitta orden på svenska eftersom vi läser allt på engelska. Jag hoppas att jag inte har skrivit fel)
Den sista frågan var värre. Jag är inte precis en fena på de reproduktiva organen som jag skrev i förra inlägget. Jag hade hoppats att jag skulle slippa frågor som hade med det att göra. Då hade jag kunnat landa på en tia. Men men, det är the story of my life "nästan där". Men det är bara mitt egna fel. Jag är stolt över mig själv i alla fall. Det var kicken jag behövde inför tentaperioden.

Tentaperioden kör igång med högsta växel den 6:e juni. Först ut är fysiologi. Vi har ca tre dagar mellan varje tenta så det känns svettigt. Dessutom ska jag göra en dubbel fysiologitenta. Det finns dom som skulle kalla det omöjligt. Jag tänker försöka ändå. Jag vet att jag lär mig väldigt fort, jag har bara ett (stort) disciplinproblem.



Denna sommaren ska jag göra min praktik här i Rumänien. Jag vet att det är bra att göra sin praktik i Sverige för framtida kontakter osv, men jag känner att jag vill ha mer erfarenhet innan jag praktiserar i Sverige igen. Så att man får se och göra mer saker. I Rumänien har vi möjlighet att vara med på operationer och se mer. Det känns mer utvecklande just nu. Nästa sommar kommer jag praktisera på hemmaplan. Jag har min praktikplats till 90% klar. Det är nästan för bra för att vara sant så jag vågar inte skriva om det innan jag är 100% säker. Vill inte jinxa det.


Nu ska jag iväg på histologilabb! Hoppas ni får en bra dag. Tack för att ni höll tummarna!

7 kommentarer:

Anonym sa...

du e så duktig o ambitiös, önskar dig all lycka!

blaklint sa...

framförallt är du en otrolig inspirations källa, får mig att kämpa ännu mera själv och inte gnälla så mycket !härligt att det går bra för dig, det skall det göra för dem som kämpar och jobbar på. de skall även bemötas med superlativ för att bli än mer sporrade. bra att du tar det lugnt, det är precis det som behövs själv sov jag 11 timmar efter en tenta i tisdags :)

Alexandra sa...

Tack för era fina kommentarer. Kul att du känner att jag är en inspirationskälla Blaklint! Jag hoppas dina studier går bra. Kämpa på och håll ögonen på målet! Kramar!

Anonym sa...

TIPS! En bra låt med rumänsk sångerska :) http://www.youtube.com/watch?v=lAhHNCfA7NI

Anonym sa...

=O Jag är chockat! Uttan trossan, uttan BH, är du uskult?...Du mena att du inte komma hem i sommaren!? =O

PUSS/ Veronica

Alexandra sa...

HAHAAH Veroooniccaaa! Jag dör,, klart jag kommer i sommar. Lite senare bara. Klart jag inte stannar och struntar i att komma hem. Onödig! HAH köss.

Uskult!

Anonym sa...

VERONICA!! kom tillbaka! jag saknar dig! // Julia

Skicka en kommentar