Sommar

Nu är det sommar i Cluj. Det är så varmt att jag brände sönder min högerarm när jag satt i solen en liten stund här om veckan. Den är fortfarande full av blåsor (sur). Solariebränna ger, som vi alla vet, inget skydd mot solen!
Cluj-Napoca är vackrare än någonsin. Inget pluggväder precis:





Försöker hålla fokuset på studierna även om det är svårt. Motivationen kommer och går. Som det ser ut nu kommer jag skjuta på de mindre tentorna tills september och försöka få någorlunda höga betyg i de svårare tentorna. Denna gången kommer jag dock dubbelkolla allt hundra gånger om så att det inte blir några oväntade överraskningar. Mitt tentaschema kommer antagligen se ut så här:

* 13:e juni: Genetik

*14:e juni: Fysiologi II

*15:e juni: Fysiologi III

* 20:e juni: Histologi + mikrobiologi

Jag hoppas att allt ska gå vägen. Känner mig väldigt matt och dränerad just nu. Men det går alltid upp och ner.

I fredags hade jag en presentation i mikrobiologi. Efter en del tjatande på läraren fick jag redovisa om pesten aka "the black death" som tog ca tvåhundra miljoner liv i Europa under medeltiden. Det passade mig utmärkt, har alltid brunnit för historia och mytomspunna händelser. Det gick jättebra förutom att jag fokuserade mer på historia än mikrobiologi, det finns så mycket intressant att ta upp så jag tappade tråden lite. Glömde tex helt att prata om behandling för Yersinia pestis till lärarens stora förskräckelse. Här är några utdrag (klicka för större bilder):





Nu ska jag sätta tänderna i cirkulationssystemet. Hoppas alla får en bra dag. Ps. Vill påminna om att ni gärna får maila era mailadresser till mig så jag kan göra en kontaktlista på dem som vill söka/har sökt till medicinlinjen här i Cluj. Skicka till: alexandra_merzolez@hotmail.com

Kram!

0 kommentarer:

Skicka en kommentar