Rotfyllningen från helvetet



Jag är så dum! Jag har ignorerat ett enormt hål i min hörntand i nästan två år nu. Jag har lagat den lite lätt några gånger men aldrig följt upp med rotfyllningen. Jag har extrem tandläkarfobi. I torsdags gjorde jag i alla fall slag i saken och släpade mig till tandläkaren. Hade jag vetat vad jag skulle gå igenom där hade jag nog aldrig gått dit.

Det började med att jag svimmade när tandläkaren gav mig bedövningssprutan. När han väl började borra gjorde det så ont att jag skrek konstant i 20 minuter tills han nådde den inre delen av tanden. Då var det dags att sätta en ny bedövningsspruta i de djupare nerverna i tanden. Det var smärta jag aldrig upplevt förut. Till råga på allt tog inte bedövningen som den skulle för min tand var så infekterad. Så jag fick ca fem sprutor nerstuckna i tanden innan det gick att leva med smärtan från borren. Fyra borrar senare hade han fått ut två stensamlingar och en nerv ur min massakrerade tand. Då hade det gått ca två timmar och jag höll på att svimma igen av smärtan.

Såklart var det inte färdigt där. När han hade borrat upp alla tre rotkanaler skulle han rensa dom, genom att köra ner nålar i varje rotkanal, nålar med taggar på sidorna som antagligen slipade kanalens väggar. Man kan känna när nålarna nästan rör vid käkbenet. Jag skrek och grät tills jag inte orkade mer. Han måste ha tryckt ner nålarna ca femton gånger innan han var klar. Då äntligen stoppade han in en nål i varje rotkanal och fyllde igen hålet. Tre timmar senare.

Och det är inte klart ännu. På torsdag ska jag tillbaka igen och göra samma sak. Höll på att hoppa ut genom fönstret när han sa det. Tre timmar av konstant smärta IGEN!? Känns som att jag blir straffad för något.



Låt detta vara en varning till alla er som skjuter upp tandläkarbesök! Inget är värt smärtan man upplever under en avancerad rotfyllning!

Annars pluggar jag bara. Ingen fest, ingen fritid, ingenting. Livet känns grått men det är så det ska vara när tentaperioden är nära.

Fick ett mail imorse av min vackra väninna Julia Pantea. I mailet fanns 45 livsråd, skrivna av en nittio år gammal kvinna. Det fick mig att tänka mycket och det tog upp saker vi alla borde tänka på oftare. Här är några utav hennes insikter om livet:

-Livet är inte rättvist

-Livet är för kort för att slösa tid på att hata någon


-Ditt jobb kommer inte ta hand om dig när du blir gammal. Håll kontakten med nära och kära!


-Spara till pensionen


-När det gäller chocklad så är resistans meningslös


-Kom till ro med ditt förflutna så det inte förstör nuet


-Det är okej att gråta framför dina barn

-Sluta jämföra dig med andra, du har ingen aning om vad deras resa handlar om

-Om ett förhållande måste hållas hemligt ska du inte vara i det

-Släpp allt i ditt liv som inte är användbart, njutningsbart eller skänker dig lycka.

-Det är sant som de säger, det som inte dödar det härdar


-Var excentrisk nu, vänta inte tills du blir gammal

-När det gäller sex så är hjärnan det viktigaste organet


-Du står för Din lycka. Ingen annan


-När du upplever en så kallad katastrof, fråga dig själv: Kommer detta betyda något om fem år?

-Lär dig förlåta

-Vad andra tycker om dig har du inte med att göra

-Tiden läker. Ge tiden tid.


-Ta inte dig själv så allvarligt. Ingen annan gör det

-Om vi alla slängde våra problem framför oss, och vi såg alla andras problem hade vi gladeligen plockat upp våra egna igen


-Hur du än mår, ta dig upp ur sängen, klä på dig och var på plats


-Allt som betyder något i slutändan är att du har älskat

Regina Brett


2 kommentarer:

blaklint sa...

åååå fy stackars dig, jag lider så otroligt med dig, jag tycker också det är obehagligt att gå till tandläkaren, men nu i sommar skall det bli av har skjutit på vanlig kontroll i fem år för att jag inte har några hål och sköter tänderna minutiöst. frisör, tandläkare och optiker skall det bli när man har normal lön i sommar, i övrig så är det där fina orden vackra ger mig själv en tankeställare. aprpå tandläkarskräck, det där var ju bara några år min kära mamma hade inte varit där på 20 !!! år tills hon fick samma problem som du på semestern så gissa vem som fick sitta och hålla handen på Höganäs tandläkarakuten mitt i högsommarvärmen på självaste födelsedagen ? jo ja, det glömmer jag aldrig! tur att vi kan skratta åt det ida håller tummarna hårt för dig och tentorna !
själv har ja kemi B kursen och Fysik A kvar att läsa och tillbringar kommande år med att plugga in och jobba parallellt ja orkar inte stressa och vill må bra under tiden och leva lite också, jag studerar ji inte för någon annan förutom mig själv ! kram !

blaklint sa...

mitt beslut är jag så glad och nöjd med att läsa de sista kurserna under kommande år, dags att man slutar jämföra sig med alla andra för det mår man bara dåligt av, läste en artikel om en mamma till 6 barn som kom med en massa klocka påståenden som fick mig att komma till insikt, å nu dags till renskrivning så jag kan få ut mina betyg i biologi b och kemi a / :)

Skicka en kommentar