I'm back baby!

Då var man tillbaka i Göteborg! Känns fortfarande som en dröm. Svårt att greppa att jag äntligen är hemma. Den 22:a börjar jag jobba i en affär inne i stan men tills dess ska jag bara ha roligt med nära och kära! Brorsan kommer hem idag och ikväll ska jag äntligen få träffa Veronica!! MEN största tiden kommer gå åt till DRAGONAGE. Har lagt beslag på brorsans imba dator och har suttit klistrad framför ett av årets bästa spel. Ska ägna ett inlägg åt dragonage när jag kommit en bit. Hittills räcker det inte ens att säga att spelet är imba eller att det är ett av de bästa rpg spelen jag någonsin testat, om inte DET bästa.

Men nu ska vi prata lite om min skola. Folk frågar ofta mig om jag vill studera i Sverige eller Danmark senare, eftersom de utbildningarna har högre prestige och skulle ta mig närmare familjen etc. Svaret på frågan är hursomhelst nej. Jag har en del anledningar till varför jag kämpar för att få stanna och studera i Rumänien. En anledning är att man får mer skinn på näsan i Rumänien. Både som framtida läkare och privat. I Rumänien är det lite brutalare än i tex Sverige och det pjåskas inte med eleverna utan man får lära sig redan första veckan hur det känns att tex skära i ett människolik. Jag var i schock de första veckorna men när det hade lagt sig kände jag att ingenting var jobbigt eller äckligt. Vi får nästan fri tillgång till människokroppar och jag känner att jag aldrig hade fått så hög kunskap om människans anatomi om jag inte haft friheten att få "skära fritt" haha. Det är svårt att inte få det att låta brutalt.

Jag har pratat med många läkartudenter här i Sverige och uppfattningen jag får är utbildningen här är mer fokuserad på patientkontakt och psykologi medans vi i Rumänien (jag kan inte tala för Polen eller ungern men jag antar att de har samma system) får mycket mer avancerad praktisk kunskap. Tex när det gäller anatomin. I Sverige är det inte samma militäriska utbildningsteknik som i Rumänien heller men jag gillar när det är hårt som sagt. Inte så mycket "daddande". Glömmer aldrig när jag drogs upp framför hela klassen min fjärde skoldag och blev förhörd på bla hela överarmens muskelatur. Jag stod där som ett fån, vit i ansiktet framför hela klassen och stammade medans läraren röt saker som "and you want to be a doctor!? You don't know anything" men efter den dagen lärde jag mig att alltid vara förberedd, alltid ha koll på allt vi går igenom. Jag gillar att man blir härdad helt enkelt.

Jag vet att många har svårt för att prata inför en hel klass, jag får många frågor om just detta. Har man stora problem med det bör man inte söka till Rumänien ;) Men som sagt, jag skulle inte byta min utbildning mot en Svensk eller Dansk. Vi som bor i Cluj vet att det finns mycket skit i vår medicinutbildning men vi får mycket med oss som många läkarstudenter inte får.

Kontakta mig eller skriv en kommentar om ni har frågor. Kram!

16 kommentarer:

Anonym sa...

roligt att du trivs i rumänien! jag studerade själv i köpenhamn tills jag kom in i lund, och kan säga att det är rätt hårt i danmark med, för att inte tala om språkbarriären då studierna är på danska! har aldrig studerat i rumänien/polen/ungern så jag vet inte hur det står i jämförelse. hur som helst så tror jag att alla utbildningar oavsett ort tillhandahåller den kunskap man behöver som läkare, det är delvis upp till eleverna att bestämma hur mycket man vill plugga,dvs om man bara är ute efter ett G. eller om man vill få 95+ % rätt ¨på tentan. att höga kunskaper i anatomi skulle korrelera med att man automatiskt blir en bättre läkare, är jag dock lite skeptisk till.

sen det här med jobb i framtiden, så tror jag personligen att det är bättre att ha studerat där man tänker arbeta. Med bättre menar jag att man får lättare kontakter och att arbetsgivarna oftast anställer de som kan systemet redan från början.

jag vill absolut inte klanka ner på utbildningarna i öst, det känns som en bra alternativ för de som inte kommer in här i norden. men har man möjligheten till att plugga i sverige eller grannländerna så har man helt klart ett försprång sen, om man vill arbeta här. utlandsvistelser ger helt klart många bra erfarenheter, men det finns ju möjlighet till utbyten utomlands, så att man på så sätt får den biten också.

hoppas du får en bra skolstart och lycka till med studierna!

Anonym sa...

Äntligen ett klokt inlägg, syftandes på ovanstående.

Öststudenter, i synnerhet de som knappast påbörjat utbildningen, tror att det finns ett linjärt samband mellan något som beskrivs som avtagna silkesvantar under anatomi, biokemi eller vad det nu må vara för novisämne och hur färdig läkare man eventuellt blir. Jag som nästan läst hela utbildningen på plats i öst vill slå undan fötterna på det fullständigt. Det som räknas är de 3 sista åren och de kliniska kurserna.

Här brister det totalt och just det som kära Alex kallar praktiska kunskaper, är i själva verket prekliniska och fokus ligger ofta på teori som är helt omöjlig att omsätta i praktik.

Det lägger ett stort ansvar på studenterna att komplettera sin klinik - som är präglad av för många studenter och språkförbistring och "se men inte pröva". Viss reservation här för att jag inte själv varit student i Sverige, men uppfattningen jag fått är att svenksa kliniska placeringar är mer hands on och färre studenter per handledare.


Jag lider inte av det självhävdelsebehov många andra studenter lider av och vill påstå att jag med facit i hand hellre hade jobbat på att antas i Sverige just därför att vi kommer vara sämre rustade för arbete i Sverige än de som gått en utbildning anpassad för just Sverige.

Vill önska alla er lycka till med era drömmar var ni än må vara och glöm inte att allt är möjligt!

Anonym sa...

Jag kan bara uttala mig om det jag hittills har upplevt under min tid som läkarstudent i Rumänien. Det är tråkigt att höra att de sista åren på utbildningen är bristande men jag förstår hur du menar. Jag tyckte det var anmärkningsvärt att det var så stora skillnader i de praktiska erfarenheterna mellan mig och de svenska läkarstudenterna jag pratat med. Jag vill understryka att jag inte påstår att vi i Rumänien får en bättre grund att stå på än svenska, jag vill bara peka ut de skillnader som finns i utbildningarna. :) Jag tvivlar inte heller på att det är klokare att läsa medicin i Sverige om det är där man vill jobba. Jag tror dock inte att jag kommer göra det.

Tack för alla kommentarer, jag tror det hjälper många som har funderingar på att söka sig till öst för att studera. Mvh - Alexandra

Anonym sa...

får man fråga vad det var som du kunde/visste som svenska läkarstudenter inte behärskade? *nyfiken läkaraspriant* =)

Anonym sa...

vilket land skulle du vilja arbeta i framtiden?

Anonym sa...

Vad jag har hört ifrån en bekant i lund ska det vara mer fokus på tex patientkontakt samt psykologi de första åren. I Rumänien har vi hittills inte fått mycket utav det men vi har fått mycket kontakt med lik och i diskussioner med andra läkarstudenter från Sverige (som också bara studerat något år) känner jag att jag har en mer detaljerad kunskap just i anatomi. Som sagt jag säger inte att den Rumänska utbildningen är bättre ^^ Vill inte att min blogg skall sticka de svenska läkarstudenterna i ögonen. /Alex

Anonym sa...

nej absolut inte! jag tycker din blogg är grym, det är skitkul att få en inblick ens ev. framtida kollegors vardag!

i lund har vi pbl-pedagogik (det är ganska flummigt), men jag känner ändå att jag är nöjd med utbildningen i de flesta avseenden. har aldrig upplevt att det varit slappt heller hehe.
i gbg så har dom inte pbl utan mer traditionell undervisning, så det skiljer sig ju en del mellan lärosäterna inom sverige också. men förhoppningsvis så har vi alla lärt oss det vi bör kunna för vårt yrkesutövande när vi tar examen, utlandsstuderande som inhemska studenter! det gäller ju inte bara sverige och utan hela EU. jag läste nån statistik (har inte källan i huvet tyvärr) om att läkare utbildade inom EU får ganska likartade poäng på olika kunskapsprov tack vare att medicinutbildningarna numera är relativt standardiserad inom unionen. Det ser jag som väldigt positivt!

hur som helst, oavsett vilka anledningar ni i cluj har för att studera där, så är det strongt av er, och det visar prov på motivation och ambition. personligen skulle jag nog inte klarat det, men beundrar alla som håller ut i 6 år. än en gång, good luck och hoppas man får träffa er som framtida kollegor!alltid spännande med nya människor med olika erfarenheter i bagaget =)

Anonym sa...

Snälla kan du bara sluta leka talesperson för alla som pluggar i Rumänien?! Du är den absolut sista människa jag skulle vänt mig till när det kommer till råd angående hur en utbildning ska gå till! Inlägg efter inlägg skriver du om att pengarna från CSN inte räcker till, att det inte är ditt fel att du inte klarade tentorna och att du "lärt" dig så mycket mer än vad man skulle gjort i Sverige. Vi vet båda att detta är dina erfarenheter som enbart du delar, då andra av dina klasskamrater fortfarande är tillåtna att fortsätta studera och klarar sig fint på sitt studiemedel. Varför du sedan inte gjorde det behövs egentligen inte tas upp, men fest varje helg säger det mesta.

Skriver inte detta för att vara elak, men det hela är bara så pinsamt att läsa, och det är frustrerande att denna blogg blivit representerande för läkarutbildningen i Cluj. Jag garanterar alla läsare att det finns både seriösare och bättre källor.

Anonym sa...

det var ett ganska elakt inlägg du skrev där även om du säger att du inte hade avsikten. alexandra understryker ju att det är hennes erfarenheter om pratar om, och hon för inte någon talan för alla studenter. det här är hennes blogg och då ska hon väl dela med sig av det hon tycker och känner.

Anonym sa...

För i helsike Alexandra, du vet själv att den här utbildningen suger. Sluta upp med att glorifiera vår utbildning. Noll organisation, dåliga lärare, för simpla tentor, utbredd fusk bland studenter, dåliga lokaler. Jag tror INTE att vi lär oss mer än de som studerar i Sverige. Har du tittat på gamla tentor från KI's eller GU's läkarutbildning? Ta en titt på anatomitentorna, de finns att hämta på KI.se, T1 eller T2.. och jämför med våra tentor. En väldigt stor skillnad mellan deras tentor och våra tentor som ärligt talat är ett skämt. Det är så simpelt att sätta en 5a på anatomin här. 10a kräver mer jobb såklart, men att sätta godkänt på tentorna här är för simpelt.

Jag ska göra allt för att flytta från Cluj-Napoca nästa år.

/Läkarstud, 2a året, Cluj-Napoca.

Anonym sa...

ps.. och den franska sektionen ska vi inte ens snacka om.. ds. Inte så konstigt att utbildningen har förlorat creditability i Frankrike.

Anonym sa...

Jahopp, jäklar vilken hetluft. Jag måste nog stå bakom att jag tycker utbildningen i Rumänien är bra om man fokuserar på att ta in det som lärs ut till oss.
Fest varje helg... VA!? Haha nej jag festade inte varje helg. Har förklarat vad som hände med mina tentor och det kan ni ju läsa eller ignorera, jag skiter i vilket. Som vanligt vet alla bättre än jag vad som gjorde att jag inte tog mig vidare till år två.

Tycker dock att det är bra att ni skriver om era erfarenheter och åsikter så att alla kan se. Fortsätt gärna med det. Undvik dock gärna att skriva upp era antaganden om mig och min utbildning är ni snälla. Och jag vet att franska sektionen är helt åt helvete. Tycker engelska sektionen har tagit sig i kragen en del vilket man märker när man pratar med folk som går fjärde eller femte året på utbildningen. Mvh - Alexandra

Anonym sa...

Ja, engelska sektionen har tagit sig i kragen. Förbättringar hela tiden, men fortfarande lång väg att gå. Stor skillnad i jmförelse med förra året i vilket fall och det är bra!

/läkarstud år2

Anonym sa...

jag hoppas du fortsätter blogga som du gjort hittills! tycker din blogg är jättebra och intressant att läsa! folk borde välja sina ord bättre innan dom kommenterar..

Anonym sa...

Tack så mycket. Ska blogga så mycket jag bara kan :D Kram - Alex

Anonym sa...

Funderar att söka till Cluj hösten 2010, så jag uppskattar denna blogg väldigt mycket. Jag blir dock lite orolig när jag ser att vissa tycker att undervisningen är undermålig.

Skicka en kommentar