Då var det dags

Då var det slut på det roliga. På måndag åker jag hem till Cluj igen. Jag åker en månad tidigare eftersom jag har en del omtentor att bita i. Plugget under sommarlovet kunde ha gått bättre men jag har ändå pluggat en hel del. Ett tips till er som ska studera i Cluj nu är att ni ska undvika omtentor. Det är tufft andra terminen men det är värt att slita ansiktet av sig bara man slipper att sitta och plugga under sommaren. Det är ganska svårt att ha diciplin att sätta sig och studera ca 6 timmar om dagen.

I fredags gick jag min sista dag på praktiken, det var tråkigt att lämna den så snart. Jag trivdes över förväntningarna och fick lära mig så mycket. Önskar jag hade mer kunskap bara. Just nu vet man typ vart allt i kroppen sitter men inte hur allt fungerar. Mediciner kan jag minst om. Känns häftigt att ha ett hum om vad läkarna pratar om iallafall.

I fredags var jag med om det jobbigaste jag hittills upplevt sedan jag började på läkarlinjen. Jag fick vara med då läkaren pratade med en kvinna som inte ville leva mer. Det var otroligt omskakande. Jag kommer aldrig glömma den kvinnan. Det var så otroligt hemskt att se henne i ögonen, det var som att hennes smärta skar igenom hela mig. Usch. Man får se sådanna saker som en nyttig erfarenhet. Det gäller att vänja sig.

Igår var det kräftskiva och kvällen avslutades med en utekväll tillsammans med tjejkompisarna. Det var ett bra avslut på detta sommarlovet. Hoppas ni hade lika trevligt. Här kommer lite bilder från gårdagen:



Mitt i kräftskivan hittade vi gamla fotoalbum. Det var så roligt att se hur ens morföräldrar levde när de var unga.

Här är farfar tex när han spelade i ett band på det tidiga sextiotalet (han är mannen som skelar) Typiskt farfar att alltid grimaschera när kameran åkte fram.

Här är två av mina kusiner, Alexandra och Nicole. Sötnosar (=

Såhär såg det ut ca 5 timmar senare. Jag och tjejerna hade jätteroligt.

Jag och Marina goes way back, vi växte upp på samma gård.


Här är Marina med nya pojkvännen Johan :D Så glad för eran skull!

Vackra Veronica. Glad i hågen trots alla sina bekymmer. Det vänder snart sötnosen min.

Såhär tyckte vi om att jag snart ska åka hem.


Ang förra inlägget så har jag fått många kommentarer. Jätteroligt tycker jag! Hade ingen aning om att jag hade så mycket läsare som sagt. Jag kommer göra ett nytt inlägg om Cluj nästa vecka då jag kommer förklara alla fördelar och nackdelar som jag upplever med staden. Jag kommer fota allt jag skriver om och ni får gärna kika in och ge mig synpunkter på det hela :D


1 kommentarer:

Anonym sa...

Hej
Kul att du läser i Rumänien, något som jag funderar på att göra nästa år om jag inte kommer in här hemma.
Undrar bara om du kan ge en mer specifik budget eller "rundown" över hur du klarar ekonomin från månad till månad.
Samt vad du kan rekommendera att man lär sig innan man åker ner (språket? biochem? etc.). Har ju ett år på mig och skulle vara glad över tips som kan hjälpa.

Ha de gött och lycka till med studierna

Skicka en kommentar