Till er som vill studera i cluj



Jag har velat skriva det här inlägget länge nu men inte riktigt haft tiden. Jag får ganska mycket mail från er som läser bloggen och många undrar hur man går till väga efter det att man har ansökt till skolan. Jag tänkte skriva ner de vanligaste frågorna och svaren här:

Intagningen

När man skickat in en ansökan till universitetet får man vänta på att "the letter of acceptance" dimper ner i brevlådan. Så är inte alltid fallet. Jag rekommenderar starkt att ni själva åker ner till Cluj för att prata med skolan och få alla papper ni behöver i handen. Det tog oss en vecka att fixa med alla nödvändiga papper och boende men då sprang vi runt från 8.00 tills 20.00 och tjatade på mäklare och skickade papper hit och dit.
i Rumänien är det betydligt mycket mer pappersarbete än vi kan drömma om här i sverige. Allt tar tid och folk är inte alltid villiga att hjälpa till.

Gör så här

Åk ner till cluj ca 2 veckor efter att ni ansökt. När ni åker ner, ta flyget till Bukarest och ta sedan bussen till cluj. Tele nr 0264-420809 (bussbolaget heter Optimus trans). Boka en buss från Budapest till cluj. Detta är billigare än att flyga 2 gånger och bussen stannar mitt i clujs centrum. Så fort som möjligt bör ni uppsöka dekanatet. det ser ut så här:

Ta taxi dit. Pratar de engelska så säg "the dekanate of medicin, iuliu hatieganu" Se till så att de inte kör er till universitetet utan till dekanatet. I dekanatet får ni ställa er i kö och där kan ni komma att få stå lääänge. När ni kommer fram bör ni ta tillfället i akt och klämma ut all information ni kan få av dem på dekanatet. De vet vilka papper som ska fixas och vart ni fixar dem, de är dock inte alltid så villiga att informera till 100% så fråga allt ni vill veta även om de är griniga ;) I Rumänien gäller det att vara hård men rättvis!

Vad ska jag ta med mig från Sverige?

Först och främst, prata med CSN och hör med dem om när ni fortast möjligt kan få pengarna. Vi fick inte igång CSN förens några veckor efter att vi betalat årsavgiften (ca 35 000 kr). Dvs man kan behöva låna en stor summa pengar för boende/skolavgift innan CSN kommit.

Ni kommer behöva personbevis. Ta bilder på er själva i foto automater då dessa kommer behövas nere på dekanatet. Att ta med en rumänsk-svensk ordbok är ett smart drag.



Boende

Vi gjorde så att vi gick runt i Clujs centrum och letade efter mäklarbyråer. Det funkade bra. De är snabba och man får ofta se många lägenhetsvisningar varje dag. Försök hitta så många mäklare som möjligt så att ni hittar något ni gillar. Pruta på priserna. De brukar lägga sig 50-100 euro över vad hyran egentligen bör vara. Här är en mäklarbyrå som är väldigt bra: http://edil.ro/ Skriv ner namnet och visa taxichauffören så kör han er dit. Åk alltid taxi med NOVA eller DIESEL. Det är nästan lika dyrt att bo i Rumänien som det är här. Jag rekomenderar att ni bor 2 st i en lägenhet, det underlättar mycket. Maten och utelivet är dock mycket billigare än hemma så det är billigare att leva i Rumänien än i Sverige. Jag upplevde dock att det var svårt att klara sig på CSN pengarna, fattar inte hur studenter i Sverige gör :S

Plugga medicin

Många väljer att söka till skolan genom "pluga medicin". Jag skulle inte göra det. Eftersom de tar betalt för sina tjänster känns det onödigt då man kan fixa allting själv. Skillnaden är dock att man slipper slita. Att fixa allt själv är fullt möjligt men det är ganska mycket slit. Tar ni hjälp av plugga medicin kostar det med det går fortare och smidigare kort och gott.


Övrigt

Lär er språket fort! Det kommer ni långt med.
Öppna ett rumänskt bankkonto, det underlättar eftersom svenska konton låser sig då man tar ut för stora summor. Detta gör det svårt att få ut intagnings summan. Köp Greys anatomy och lipincotts biochemistry innan skolstarten. Det hjälper mycket om man har de böckerna när skolan kör igång. Var med på lektionerna!! I Rumänien är det du som måste ta reda på allt, det är ditt ansvar att ta reda på information, lärarna säger vad som gäller en gång sedan är det upp till oss att absorbera informationen. Det är väldigt viktigt att komma ihåg det. Att anteckna på lektionerna är guld värt under tentaperioden så att man kommer ihåg vad läraren tyckte var extra viktigt. Som sagt var vänliga men bestämda, det är en ganska annorlunda mentalitet där som ni kommer märka.


I början av min blogg har jag skrivit om den första tiden i Cluj och hur jag upplevde den. Jag är på det hela mycket nöjd med utbildningen och tycker absolut att jag gjorde rätt val när jag kastade mig över denna chansen att få bli läkare. I sverige kan man få vänta i några år som ni säkert vet. Jag är tacksam att Rumänien gjorde min dröm möjlig (=

Har ni mer frågor så kontakta mig via mail eller msn: alexandra_merzolez@hotmail.com

Lycka till!!!!

24 kommentarer:

Anonym sa...

tack för den uttömmande infon!

Anonym sa...

Tänkte bara säga att jag verkligen beundrar dig för att våga och orka åka till Cluj för att bli läkare!

Anonym sa...

Tack för information. Jag tror att informationen underlättar väldigt mycket för människor som är intresserade av att studera i Cluj. Jag tycker du skriver på ett intresseväckande sätt och jag kommer definitivt att fortsätta att följa din blogg.

Anonym sa...

jag håller med föregående talare, jag följer också din blogg flitigt!

Anonym sa...

Hur klarar sig studendter i Sverige på CSN när du inte får pengarna att räcka till i Rumänien? Tja, till exempel så går du ut och äter på fina restauranger ibland, hur många svenska studenter gör det? Du kan åka taxi när du ska någonstans och dricka drinkar på dyra klubbar när du går ut. Du kan köpa god och nyttig mat i vilken affär du vill. I Rumänien lever studenter lyxliv jämför med svenska studenter. Jag tror du får en chock om du flyttar hem och pluggar ;)

Anonym sa...

Tack för alla fina kommentarer =) Kul att höra att ni gillar bloggen =) Kul att få lite feedback. Ang CSN pengarna: Jovisst har vi andra vanor i rumänien men håll i åtanke att en taxiresa är billigare än en bussresa i Rumänien och en "lyx-middag" ligger på ungefär samma som en vanlig middag hemma vilket jag hoppas att svenska studenter kostar på sig ibland. Det är därför jag funderar lite över hur pengarna räcker i otroligt dyra sverige =)) Jag var dock student med egen lägenhet här i Sverige under 2 år och det var ingen hitt haha knappt så man kunde köpa toapapper. Som sagt, tack för kommentarer! Mvh Alexandra

Anonym sa...

synd att det är en tråkig skitstad bara. vill bara flytta härifrån fort som fan. :|

Anonym sa...

Asså? Jag måste säga att jag gillar Cluj. Det är mysigt. Inte samma standard som hemma men det har sin charm. Men alla är vi olika. Jag skulle gärna stannat över sommaren om det inte var för familjen :D /Alexandra

Anonym sa...

varför är det en skitstad? =S

Anonym sa...

jag håller med alexandra, har varit där en gång och hälsat på vänner och det verkade schysst. livligt, till skillnad från sverige

Anonym sa...

du skrev en ett tidigare inlägg för ett tag sen, att du skulle försöka komma in på läkarlinjen i sverige..har du fortfarande samma tankar eller är du nöjd med cluj?

till dig som påstår att rumänska studenter lever lyxliv: du vet inte vad du pratar om!

Anonym sa...

Jo, jag håller med om att vi inte precis lever något lyxliv här nere. (= Cluj är en rolig och livlig stad, passar utmärkt för studenter. Jag har fortfarande funderingar ang att söka till läkarlinjen i sverige men känner mig ganska kluven då jag trivs så bra i Cluj. Vill nästan inte flytta hem trots att jag saknar släkten så mycket. Jag har hört att man kan byta till sverige efter ett tag men det fodrar höga betyg och rekomendationsbrev :/ Fortsätt skriva, jag svarar gärna på frågor. // Alexandra

Anonym sa...

Cluj är ingen trevlig stad enligt mig, folket är otrevliga tycker jag, killarna är sliskiga och allmänt odrägliga (se upp om du e tjej), ingen bra mat (finns kanske 2 restauranger med bra mat), utelivet är sämst (främst p.g.a. de tråkiga och stillösa rumänerna som hänger på klubbarna, alkoholen e billig dock), det finns ingen stadskärna, ska du shoppa så måste du åka till polus som ligger långt bort från stan, shoppingen suger, shoppingmarketsen e heller inge vidare (inte alls samma utbud som i Sverige) skolan är oorganiserad (ett skämt om du frågar mig, tar de 5000 euro/år nu så måste det för fan förbättras) - går inte att jämföra med sverige ALLS. Du får inte reda på någonting av ngn, du måste själv ta reda på allt och det tar tid. I vissa ämnen får du inte ens ut något material från lärarna. Det finns inget studentliv i stort sett. Finns inga bra lokaler att sitta och plugga i (sketna bibblan är öppet till 20:00 liksom, yeaaaa. Dåliga faciliteter tyvärr. Sen kan det även vara mycket orättvisa här också, när det gäller skolan, tentor etc.

Det finns inte så mycket att göra i den här staden helt enkelt, jag tröttnade efter 2månader. Men främsta anledningen till att jag inte gillar Cluj Napoca är rumänerna och skolan som går mig på nerverna. Och oj, jag glömde tunisierna. Fyfan på tunisierna! Mer odrägliga killar får man leta efter.

Ja, jag låter bitter, men jag skriver bara vad jag tycker om Cluj. Allt man hör e bara positivt, dags att ta fram det negativa! Jag vill dock inte skrämma er att börja plugga här, för det är många (speciellt svenskar) som älskar cluj. Varför? Jadu, det är en gåta för mig!

Det positiva med Cluj och skolan är att, man kan lära sig oerhört mycket om man vill (mer än på läkarprogrammet i Sverige), lärarna pratar bra engelska (mkt bättre än i andra länder i öst vad jag hört), du kommer träffa folk från hela världen, billig alkohol, billig käk, billig taxi, bra väder i 6månader... sedan kan jag inte komma på något mer..

Vi som bor i Rumänien och lever på CSN; jämför vi med studenterna i Sverige så lever vi lyxliv. Någon som dementerar detta snackar skit! I Sverige kan inte en student åka taxi överallt, äta ute på "bra" restauranger varannan dag, gå ut 2-3 dagar i veckan osv..

Summa summarum, att turista i cluj kan säkert vara jätteroligt i 1 vecka, men att bo här är en helt annan grej. Jag gillade cluj första månaden, men efter det blev det bara för mycket.
Jag är här för att plugga och ingenting annat, ska ta min examen med så mycket kunskap och med så bra betyg som möjligt, sen drar jag härifrån för gott.

/läkarstudent år 2

Anonym sa...

det är ju väldigt subjektivt, alla kan inte gilla allt. jag tror dock att det är mycket vad man gör det till också.

Anonym sa...

jättebra blogg =) jag undrar hur mycket klinisk kontakt utbildningen innehåller? får man lära sig att ta BT och liknande tidigt?

Anonym sa...

BT får du lära dig första terminen... (andra terminen för tandläkare) i fysiologin.

Anonym sa...

Oj, vilken debatt det blev :D Jag gillar cluj och det står jag för, av anledningar som jag har skrivit om många gånger :) Alla är olika och jag har hört talas om många som hatar Cluj men lika många som älskar staden. Utbildningen är bättre än jag hade väntat mig (med undantag av första terminen) Rumänerna tycker jag inte är något problem, jag upplever dem som mer respektfulla än svenskarna är, speciellt i samband med krogliv. Som sagt alla upplever vi det olika, jag älskar Cluj. // Alexandra

Anonym sa...

det är såå himla kul att följa din blogg! du skriver på ett engagerat och intressant sätt! en 10 på bloggen =) men du borde uppdatera lite oftare hehe..typ hur går det med sommarplugget? hade du inte skjutit om nån tenta till hösten?

Anonym sa...

Hej! har en fråga ang folkbokföring.. är du folkbokförd här i sverige eller i rumänien?

Anonym sa...

hur är det när du har gjort praktik i sverige, får du vanlig lön för det eller gör du det gratis?

Anonym sa...

Jag tycker alltid det är lika roligt när folk skriver uppjagat om saker som att man "måste ta reda på saker helt själv" och "ingen kommer hjälpa dig med något", eller varför inte "det är jätteviktigt att plugga hårt och gå på lektionerna".

Kommer detta som en chock? Det förstår väl vem som helst att i vilket land du än läser så är det skillnad på gymnasiet och universitet. Ibland har du en bra föreläsare, ibland har du en föreläsare som hatar att föreläsa och helst bara vill forska, men så är det! Välkomna till verkligheten. På universitetet finns det inte många stora pedagoger, utan det är upp till eleven att tillgodogöra sig den mängd information som behövs. Hur mycket ska man kunna? Återigen, elevens ansvar att ta reda på, inga konstigheter.

Läraren informerar om lämpliga böcker i varje kurs, thats it, gå och köp den och börja läs. Det är väldigt logiskt egentligen, vi betalar och de tillhandahåller en UTBILDNING, inte en mamma.

Jag ber om ursäkt ifall detta meddelandet blir burduskt, men jag blir lite trött på att folk klagar på/blir förvånade över helt naturliga förhållanden.

Lite annat: Taxi kostar självfallet mer än att åka buss här nere i Cluj, men det är relativt billigt, och väldigt mycket billigare än i Sverige. Planerar man sin ekonomi väl och ser över sina utgifter gällandes boende, transport, utemiddagar och festande och håller allt på en lagom nivå så klarar man sig väl på de dryga 7000 vi får ut av CSN.

Till skillnad från Sverige så har vi som pluggar i Cluj möjlighet att klara oss på de pengar vi får, utan att gå back varje månad som många studenter i Sverige gör. Allt handlar om hur du hushåller med dina pengar, men jag går plus varje månad och då snålar jag inte särskilt mycket. En bra hyra är nyckeln till ett roligt liv! Försök att hitta någon som ni kan dela lägenhet med, det sänker kostnaderna rejält.

Praktiken på sommrarna är en del av utbildningen och vi får självfallet ingen lön för den.

Att gå ur försäkringskassan och skriva sig i Rumänien är ett STORT misstag, och det hoppas jag ingen har gjort. Skulle det hända dig något när du är hemma på loven har du helt plötsligt inte rätt till "gratis sjukvård", och behöver du söka svensk vård kommer den notan bli dyr. Gå inte ur försäkringskassan! Skriv er hos mamma och pappa under tiden ni bor här nere.

Gå inte och hoppas på att kunna byta över till Sverige efter ett år eller två, den dörren är STÄNGD. Vill ni höra det själva och inte gå på rykten från alla håll så rekommenderar jag er att ringa universiteten själva, så får ni höra det med egna öron.

Att plugga i Cluj är roligt! Jag älskar mina kompisar här nere och lägger man bara manken till så går alla tentor att klara av. Ser fram emot 5 år till! Alexandra min fina, du kommer sätta varenda tenta nu i september, jag håller tummarna för dig!

Unknown sa...

Hej Alexandra,

Jag vet med mig att oavsett om du gör intagningsprovet eller har 10 i betyg så måste man betala 5000 Euro första året. Men jag undrar om man från och med år 2 kan få stipendium (så kallad "bursa")? De rumäner som har bra betyg får detta, men vet du om det gäller även för oss utlandsstudenter?
Tacksam för svar!

Vänligen
/Andreas

Anonym sa...

fuck off svenskarna

Anonym sa...

..jag är rumänsk..och jag bor i Sverige nu..
yu fucking stupid lazy and utanrespect'..,,Yu got money from CSN--and yu still inte nöjd! goo back in youtr fucking wild country..our coutry does not need..you!
I have got university degree..and none in Sverige hjälp me to have good studies program--all afrikans and asianska folk have all rights heer and I -as EUropean not!!!svenskar likes afrikan dick so --go back in your contry and suck afrikannk man---wee do not love you-!!!

Skicka en kommentar