Alex & Transylvanien

Syftet med den här bloggen är i första hand att mina nära och kära skall kunna följa min vistelse nere i Rumänien som medicinstuderande utlandsstudent. Alla ni andra är naturligtvis också välkomna att läsa (:

Den 5:e september 2008 lämnade jag Sverige för att börja min sexåriga utbildning i Rumänien. Det var inte utan en klump i halsen som jag tog avsked av min familj men

beslutet att studera så långt hemifrån var svårt att undvika eftersom jag inte ville stå i kö i flera år för att komma in på medicinutbildningen i Sverige.



Efter att ha flugit i två timmar och sedan jagat en buss som skulle ta oss från Budapest till Rumänien stod jag framför min lägenhet på strada pasteur. Klockan var 05.00 på morgonen och en blodröd sol hälsade mig välkommen till Transsylvanien. Den långa bussresan på 8 timmar var minst sagt utmattande så jag kastade mig i säng och sov tills det blev kväll.

Imorgon kan äventyret börja!




2 kommentarer:

Mamma sa...

Spännande gumman! Ser framemot att få se mer bilder. Skickar denna bloggadress till pappa.

F sa...

Hej!
Jag vill börja läkarutbildning i Rumänien hösten 2011. Jag undrar vad som är skillnaden mellan utbildningarna i Cluj-Napoca, Tangru Mures och Carol Davila (i Bukarest)?
Varför läser de flesta svenskar i Cluj och Tangru istället för Bukarest, trotts att det är 8 timmars bussresa?

Jag blir mycket tacksam för all svar
/Fatima

Skicka en kommentar